«З цим просто біда!» - несподівано найпроблемніший предмет українських дітей у школах за кордоном

У нас його багато хто вважає несуттєвим

Своїми спостереженнями та висновками ділиться співзасновниця ГО «Смарт освіта» Зоя Звиняцьківська.

Вона наголошує, що цільове призначення старшої школи – підготувати дитину до вступу до ЗВО й отримання вищої освіти.

Отже, система тестів наприкінці середньої школи за кордоном створена, щоби направити до старшої школи тільки тих дітей, які хочуть і можуть «потягнути» навчання у виші. 

ЧОМУ ЛЕГКО ДАЮТЬСЯ ТОЧНІ НАУКИ, А З ЛІТЕРАТУРОЮ - БІДА

Наші талановиті, чудові, розумні українські діти, попри стрес і незнайому або погано знайому мову, майже одразу «вливаються» у закордонне навчання й починають отримувати гарні оцінки з точних та природничих наук: математики, фізики, хімії тощо.

Іноземні вчителі відверто в захваті, батьки та українські вчителі сповнені зрозумілої гордості – ось вона, українська освіта, яку так усі «шпиняли», ось її реальний рівень у порівнянні з європейською, яку нам так довго давали як взірець!

Водночас українські батьки спочатку звично не звертають увагу на такі науки, як «література», традиційно вважаючи їх несуттєвими – якось там впораємось, аби з математикою все було добре.

Але, як виявилося, саме в літературі, а не в математиці, зарите коріння європейської освіти (принаймні західної Європи).

Зоя Звиняцьківська (фото з відкритих джерел)

ЯК ВЧАТЬ ЛІТЕРАТУРУ В ЄВРОПІ

Література в європейських школах – це не кволий переказ прочитаних книжок з аморфними «творами» наприкінці теми.

Упродовж навчального року там можуть вивчати лише два-три твори.

Мета курсу – прокачування трьох базових для європейської освіти навичок:

  • повноцінний аналіз твору (факт його читання навіть не обговорюється) – такий, як в українській системі освіти відбувається хіба в профільних філологічних ЗВО, і то за умови, якщо пощастить із викладачем;
  • інтерпретація, тобто, те саме славнозвісне “що хотів сказати автор”, але не зі стелі, а ґрунтуючись на арсеналі художніх прийомів та інструментів, знайдених у процесі аналізу;
  • есей на тему. Не вільний потік свідомості, а структуроване висловлювання учня, яке також підпорядковане суворій системі правил.

Це складно – і європейським дітям також.

Тріада «аналіз – інтерпретація – есей» є хіба не найбільшою проблемою учнів, особливо в старшій школі, де цьому приділяється багато уваги й вже не можна схибити, бо кожна оцінка є вирішальною для майбутнього атестату.

Але цей шматок класичної європейської освіти, на якому й досі тримається вся гуманітаристика, вмонтований уже в середню школу, тому що європейці вірять – це необхідно для розвитку критичного мислення, здатності аналізувати та розуміти інформацію. 

Це специфічна задача, яку не можна отак відразу опанувати, а тільки використовуючи природну кмітливість і здоровий глузд. Є певні суворі правила й чіткий набір інструментів, які дуже добре відомі європейським школярам і абсолютно невідомі українським, бо в нашій шкільній програмі їх немає і близько.

 

НАУКОВА РОБОТА НА «МІНІМАЛКАХ»

У деяких програмах європейських гімназій, зокрема в International Baccalaureate (ІВ) програмі, дитина має, крім складання тестів, написати есей з одного з предметів на обрану нею, дитиною (а не запропоновану вчителем!) тему. Це така прото-наукова робота, де профільний вчитель виступає науковим керівником. Це як окремий вид роботи, досвіду якого в українських дітей зазвичай абсолютно немає. Зауважте – власний вибір теми унеможливлює будь-яке списування й робить кожен есей справді оригінальним.

Тобто, знову-таки, тренується критичне мислення, вміння аналізувати інформацію і формувати власну думку на основі отриманих знань. Усього цього дітей у європейських школах потроху вчать, починаючи з 5 класу – і ніколи, на жаль, не вчать в українських школах. Опанувати цю науку можливо, але для цього потрібно більше часу.

Саме тому в багатьох європейських школах нашим 10-класникам весною, наприкінці навчального року 2021–2022, пропонували, замість йти до 11 класу, повторити рік – щоб, маючи вже більш-менш відомий матеріал із точних наук, бодай частково опанувати невідому українським дітям науку формального аналізу, роботу з різними джерелами інформації, формування власної думки тощо.

Радіо Трек: НОВИНИ

Радіо ТРЕК у Telegram · Twitter · Facebook.
Viber: 063-734-106-4

Оксана Герасимчук

Відкрити плей-лист

Загублене службове посвідчення прокурора

Загублене службове посвідчення прокурора видане на імʼя Ваколюк Юлії Олександрівни. Прошу вважати недійсним.

Загублено рюкзак із документами

Загублено рюкзак золотистого кольору на зупинці біля Сільпо біля автовокзалу. В ньому  документи, на прізвище Годунко, гроші та дитячі речі. Якщо хтось знайшов, повідомте за номером 0978401501.

Знайдено паспорт у Рівному

Вчора на проспекті Миру на переході біля "Фокстроту" було знайдено пластиковий паспорт України, на ім'я Мікаберідзе Максим Максимович 05.04. 2006 р.н, харківська прописка. Звертатись за телефоном 0979764361 - Богдан

Більше оголошень