Софію Андрухович з чоловіком, дочкою і собакою тримали зачиненими в номері Буковелю, поки туристи-араби їли на вулиці? (ФОТО)

Чи собака залишався зачиненим у номері щоразу один? «Клеш оф сівілізейшнз» в б'ютифул Карпатах

Насправді, ми не знаємо чи була там при тій нагоді дочка Софії Андрухович та Андрія Бондаря, але точно відомо, що там був собака.

І виглядає, що родину відомих українських літераторів змушували сидіти зачиненими в готельному номері Буковелю щоразу, коли багаті туристи з Аравійськогот півострову вирішували поїсти собі на моріжку перед їхнім зрубом.

Усе через їхнього собаку, який для арабів є «брудною твариною».

Брудною настільки, шо власники готелю змусили маститих українських літераторів зачиняти свого пса у номері, аби лиш не дратувати грошовитих туристів.

 

Не виключено, що ті реально зачинялися у номері – всі разом.

Прекрасна історія до 30-ліття Незалежності. Історія про наш невитравний каргокульт та непереборне бажання запобігати перед усім іноземним.

Але надамо слово чоловікові Софії Андрухович, який висловив своє невдоволення пережитим у доволі розлогому та розмитому есеї, бо... Як може прогресивний український літератор виступати проти законних вимог арабської культури? Це ж нетолерантно і неполіткоректно! Не по-європейському...

Але от, виявляється, може. Хоч і акуратно.

Далі текст Андрія Бондаря:

Клеш оф сівілізейшнз

Андрій Бондар -- відомий український літератор, перекладач і публіцист. Чоловік Софії Андрухович

У нашій частині світу, як правило, хто платить, той і замовляє музику. А оскільки чужої музики навколо іноді аж забагато, то часто здається, ніби платить хто завгодно – тільки не ти.

Гірше було би тільки в одному випадку – якби не платили.

А оскільки платять, знову-таки, не тобі, то як не обертай цей одіозний принцип, саме ти, голубе, все одно врешті-решт залишишся сам на сам із чужими звуками. І нема на те ради.

Не люблю тем, які містять потенційний простір для ксенофобії чи ресентименту. Втім, як показує практика, безпечних тем нині взагалі не існує.

 

Спробуйте написати у Facebook свій рецепт борщу – і самі все побачите. Була би людина, а провина знайдеться. Зате існує той самий хрестоматійний принцип з грішми й музикою.

 

Хтось її вже вкотре замовив. Метафорично висловлюючись, певна річ, бо в цій конкретній історії про музику нібито й не йдеться.

Софія Андрухович, можливо - найсильніший письменник сучасної України. На жаль, її творчість при цьому пронизана модними на Заході теоріями "толерантності"

Віднедавна українські Карпати, зокрема їхній найдорожчий курорт Буковель, переживають досить-таки масовану туристичну інвазію людей з Аравійського півострова. Їх можна зустріти всюди.

Вони скуповуються в тих самих супермаркетах, мешкають у тих самих готелях, плавають у тих самих басейнах, їдять майже ту саму їжу мінус свинина.

Їхній беззаперечний і величезний плюс у тому, що вони – у прямому сенсі – не замовляють музику й поводяться підкреслено тихо.

Як правило, це сімейні чоловіки з ґроном дружин, сестер і дітлахів, які намацали тут свою золоту рекреаційно-відпочинкову жилу.

 

Тут багато зелені та води, люди навколо, хоч і невірні, але мирні, а жодним клеш оф сівілізейшнз і близько не пахне.

 

Якщо ж додати до переліку вельми ліберальні правила перетину українського кордону в ці непевні ковідні часи, то приїхати сюди на кілька тижнів сам Бог велів. Точніше, Аллах.

Андрій Бондар та Юрій Андрухович - батько Софії

Вони – точнісінько так само, як і ми – знайшли особливу принадність у речах простих. Наша відмінність лиш у тому, що вода з небес для них – диво, а для нас – рутина.

«Ця вода просто собі тече», – захопливо повідомляє аравійський турист своєму другові через смартфон, стоячи над гірською річкою, немовби спостерігає за якимось неймовірним дивом.

 

Ти можеш розділити його радість лише частково.

Проте – хоч я й усвідомлюю, що виросли ми на різних культурно-історичних і географічних ландшафтах, – прагнемо цього довколишнього буяння зелені та прохолодних серпневих вечорів ми з ним рівною мірою.

Ми – бо тікаємо з розпечених і задушливих міст, вони – бо тікають від своєї вічної жовтизни пісків і браку води. Ми з ними тут чужі – хоч і по-різному. Але й рівні також.

Наша рівність перед елементарними проявами місцевої природи і такими ж простими правилами мирного співіснування – те, що залишається поза дужками і, безперечно, нас об'єднує як нестійку соціяльну групу заїжджих туристів.

 

Клопоти з рівністю починаються якраз тут – у спільному перебуванні в одній структурі готелю чи ресторану.

Достеменно невідомо, чи була при тій нагоді з Андрієм та Софією у Карпатах їхня дочка Варвара

Ми нібито однаково «замовляємо музику», однаково за все заплатили і сподіваємося однакових речей вкупі з однаковим ставленням. Жоден із проявів їхнього приватного й інтимного життя мене особисто жодним чином не зачіпає.

Ну, бо що таке полігамія – точніше, полігінія – як не освячений століттями традиційний спосіб існування чоловіків у мусульманській культурі?

Як щось таке можна не толерувати, коли воно ні прямим, ні опосередкованим чином тебе не стосується?

УВАГА

Він просто мешкає в сусідньому зрубі з двома дружинами. А приїхав би з трьома-чотирма, то й на здоров'я.

 

Але от ви вийшли зі своїх зрубів повечеряти. Він зі своїми двома дружинами і ти зі своєю родиною.

 

Чи можлива тут ситуація, яка призвела би до клеш оф сівілізейшн із твого боку? Ні й ще раз ні.

 

Тебе все задовольняє – особливо відсутність гучної музики і нарочитий спокій, який ширяє над усіма нами.

От саме з нарочитості цього спокою все й починається.

Бо те, що задовольняє тебе, раптом ні сіло ні впало не задовольняє спочатку їхнього шестирічного хлопчика, який, наче нажахане оленятко перед лицем наглої смерти, демонстративно затуляється поліетиленовим пакетом від твоєї дружини, потім одну з його жінок, яка таки врешті-решт ловить на собі чийсь небажаний чоловічий погляд («Подайте нам якусь ширму»), потім його, отця сімейства, якого не задовольняє твій «нечистий» собака в дружньому до собак готелі, тому ти мусиш зачинити його на всі замки в хаті, поки панове вечеряють на лоні…

Пакет незадоволень і претензій до навколишнього контексту розширюється й розбудовується з кожною новою життєвою ситуацією.

Але тут знову постає кляте питання про ксенофобію і ресентимент: де та межа, за якою їхні претензії до нас таки нарешті пройдуть точку неповернення?

 

Де та тонка риска, за якою погляд на одну з його дружин буде розцінений не як випадковий, а як навмисний, пожадливий чи й хтивий?

 

Де, зрештою, та цитата у їхній Святій Книзі, яка дозволить їм, наприклад, убити мого собаку, який знічев'я приблукав на їхній поріг чи – бережи його Господь, що всіх нас створив, – помахав комусь із них хвостиком?

Припускаємо, що в тексті йдеться саме про цього собаку. Фото з ФБ-сторінки Андрія Бондаря

Я й уві сні не зміг би уявити дзеркальної ситуації. Тобто я не бачу для себе можливости приїхати в сонячний Ер-Ріяд зі своїм реєстром уявлень про світ і вказувати їм, як вони мусять жити, дивитися на жінок чи хатніх улюбленців.

Не бачу можливости зламати – хоч словом, хоч жестом, хоч ділом – їхній традиційний триб життя. Я його поважаю і толерую, хоч, може, до кінця й не розумію.

Але цього досить. Поваги і толерантности з мого боку досить. Я в себе вдома. Це мої цвинтарі з хрестами, мої церкви, мої люди, моя культура, зрештою.

УВАГА №2

То чому це я мушу ховати очі від його жінки?

 

Я мушу зненацька оволодіти витонченим мистецтвом ховати погляд?

 

Чому моя дружина мусить почувати себе прокаженою у власній країні?

 

Невже європейська жінка мусить улягати перед світом правил невідомого традиційного суспільства?

 

Чому мій собака не має права побігати по лужку через те, що їхній Пророк тримав на руках кота?

Андрій Бондар та Олександр Ірванець з м. Рівне

І все це аж ніяк не риторичні питання, а реальна розгубленість перед конкретною міжцивілізаційною проблемою, де одні приїздять до інших і починають ладнати довкілля під свій копил, а інші, місцеві, як бідні родичі, повинні вирозуміло хитати головою і схилятися перед світом чужих приписів і заборон, яких не знають і знати, взагалі-то, не мусять.

І – головне – де знайти між нами modus vivendi й у якій книзі нам його разом пошукати? Я вже практично почав пошуки. Поки що без результату. У Гантінґтона, до речі, не знайшов.

Фото з оригінальної публікації Андрія Бондаря

Джерело

 

Радіо Трек: НОВИНИ

Радіо ТРЕК у Telegram · Twitter · Facebook.
Viber: 063-734-106-4
Микола Кульчинський

Микола Кульчинський

Відкрити плей-лист

Собаку по кличці Сем шукають у Рівному

Пес втік після обстрілів. Він має довгу світлу шерсть, довгі лапи та гострі вуха. Може бути в районі Віденської, Щасливого, Мототреку або Радіозаводу. Номери власників: 068-28-97-319 або 068-041-14-08

У Рівному знайшли посвідчення учасника бойових дій

У Рівному на зупинці 12 школа, знайшли посвідчення учасника бойових дій. Документ виданий, на ім'я Рогожніков Віктор Петрович. За деталями звертайтесь за номером: 099 92 60 612

У Рівному знайшли техпаспорт на прізвище Поліщук

У Рівному 1 листопада знайдено техпаспорт, в районі масив Київський. Документ виданий, на ім'я Поліщук Наталія Володимирівна. За деталями звертайтесь за номером: 096 118 5225

Більше оголошень