ТОП-5 бізнесів, які приносять найбільший дохід українським біженцям у Польщі
Досвідом поділився підприємець, який допомагає нашим співвітчизникам зі стартом у Польщі
Підприємець Станіслав Ціс, який понад 8 років веде бізнес у Польщі і допомагає його відкривати новоприбулим українцям в інтерв’ю КП в Україні розповів, що до ТОП-5 бізнесів, які відкривають українці належать:
- Бьюті-індустрія – салони краси, косметологія та ін.
- Ресторани, бари, кав'ярні.
- Готелі та хостели.
- Будівництво. Внутрішні роботи та все, що можна робити руками. У цьому випадку люди працюють самі на себе. Ми відкривали кілька таких ФОПів, люди з Ірпіня приїхали класти плитку. Цим вони займалися і на батьківщині.
- Транспортні компанії; вантажні перевезення.
За словами підприємця, найскладніше з готелями, хостелами та кав'ярнями - їх дуже багато.
Ціс радить займатися тим, чим українець займався на батьківщині.
Кожен має займатися тим, у чому він компетентний. Заробляти можна у будь-якій з ніш - важливо спиратися на досвід або придивлятися до суміжної ніші.
Наприклад, до Польщі приїхала дівчина, котра заробляла в Україні манікюром. Зрозуміла, що тут таких, як вона, багато, і перейшла на брови та вії. Дівчина вже знала, як працює б'юті-сфера, просто злегка підкоригувала діяльність у бік високооплачуваних послуг.
Також серед порад підприємця: не поспішати інвестувати гроші та розібратися з податками. Бо, хоч поляки створили максимально просту систему реєстрації для українців, вона відрізняється.
Наші люди знають, що в Україні ФОП – це 5%, і далі не намагаються вникати. Тим часом у Польщі треба розуміти, коли та які податки платити. Українці звикли: якщо ти маєш бухгалтера, він робить усе. У Польщі не так: бухгалтерія, яку ти наймаєш, не несе відповідальності за твою діяльність.
Інша помилка, вказує Ціс – не прораховувати бізнес-модель.
Деколи наші люди вважають: якщо чогось немає у Польщі, вони займуть порожню нішу і стануть успішними.
Дорогі друзі, зрозумійте, ви не такі розумні. Наприклад, ви хочете відкрити ресторан української кухні – повірте, не ви перший, не ви останній, хто про це думає. Спочатку проаналізуйте ринок і запитайте себе: чому цього досі немає? Можливо, не тому, що це нікому не спадало на думку, а тому, що багато хто вже спробував, але чомусь воно не зайшло.
Серед відмінностей польського та українського клієнтів Ціс назвав те, що українці швидко приймають рішення та ласі до всього новенького. У місті відкрилося нове кафе – біжимо туди. Ще одне – побачимо, що там є.
Поляки поводяться інакше - вони дуже довго звикають до нового бренду або кафе, що нещодавно відкрилося. Але якщо вони адаптувалися і почали ходити до вас, це ваш вірний клієнт назавжди.
Наостанок Ціс підсумував:
95% людей, які відкрили свою справу в Польщі, раніше займалися нею в Україні. Починати бізнес за кордоном, якщо цього ніколи не робив на батьківщині, – погана ідея.
Радіо Трек: НОВИНИ