Лише посміялися: українські вчителі про реакцію колег у Чехії на запитання щодо освітнього процесу

Наші діляться досвідом роботи у Європі

Фото ілюстративне

Не лише батьки, змушені рятувати своїх дітей від війни, діляться досвідом навчання у європейських школах. Чимало вчителів можуть розповісти про відмінності з навчальним процесом в Україні.

«Нова українська школа» поговорила з українськими учительками, які працюють у Чехії про їхні враження, зокрема із Тетяною Кучерявою, яка в Україні мала досвід викладання інформатики. Тетяна потрапила на роботу у школу міста Волари.

Нам дали завдання викладати дітям українські предмети (українська мова, я досліджую світ) і супроводжувати їх на інших предметах у чеських класах (математика, мистецтво, музика).

Перше враження

Тетяна відзначила неабияку відкритість чехів.

Діти постійно обіймаються й допомагають одне одному. 

А вчителі – осередок культури та творчості. Багато хто з них співає, танцює, грає на музичних інструментах, на мінімальному рівні може спілкуватися англійською мовою.

У класі панує дисципліна. Діти поважають учителів, а вчителі – дітей.

Я жодного разу не чула, щоб учитель кричав. 

 

Діти не бояться зробити помилку, їх не засуджують за погано написану роботу чи неправильно виконане завдання.

Українські діти у чеській школі

Оформлення зошитів та документації

Вимоги до оформлення зошитів у Чехії відсутніУчителі кажуть, що оформлення зошита – це справа дитини. Тут зазвичай пишуть число (наприклад, «1.06») і номер завдання. Нічого зайвого. Головне – це якість виконання завдання.

Щоденники зовсім не схожі на українські. Тут немає щотижневого розкладу уроків, записаних домашніх завдань тощо. Це – інструмент для спілкування вчителя й батьків. У першому розділі – шкільні пропуски. Батьки мають заповнювати, якщо дитина з якоїсь причини пропустила уроки (хвороба, сімейні обставини тощо). Другий розділ – оцінки дитини. Третій розділ заповнюється, якщо дитина щось забула: домашнє завдання, спортивну форму, підручник тощо. Четвертий – оголошення про шкільні заходи, екскурсії тощо.

Щодо заповнення учителями журналів – лише посміялися, коли я запитала. Натомість сказали, що вчитель може заповнювати, що хоче, але від нього цього не вимагають.

 

На уроці

Діти виконують багато самостійних робіт, у вчителя завжди напоготові додаткові завдання для тих, хто впорається швидше. Також учитель завжди дає додатковий час тим, хто справляється повільніше.

Вчителі постійно змінюють різновид діяльності: грають у настільні ігри з дітьми, використовують килимок для відпочинку, читання, ігор і спілкування. Тоді як домашніх завдань – мало. Звісно, це залежить від учителя, але

в нашому класі додому задавали завдання тим, хто не встиг доробити щось у класі.

 

Навчальна програма

Навчальна програма значно слабша від української. У класі не відчувається дух суперництва. Можливо, через це діти менше стараються й мають гірші академічні успіхи.

Як виявилося, наші діти не тільки краще знають математику, а й читають навіть чеською мовою краще за місцевих. Загалом середня освіта тут на один рік довша, ніж в Україні, тому, можливо, нашу програму наздоганяють наприкінці навчання.

Загалом у школі багато позашкільних заходів, екскурсій, конкурсів, свят, участь у яких супроводжується обов’язковою письмовою заявою від батьків із застереженнями щодо дитини (контакти батьків, алергії, особливості дитини тощо).

Канікули

Канікули тут менш тривалі, ніж в Україні: кілька святкових днів навесні та восени, взимку – з 24 грудня до 4 січня (приблизно) та два літні місяці. Також є один тиждень наприкінці зими / на початку весни, залежно від регіону. Проте й діти тут так не втомлюються від навчання, як українські.

Відпустки

У вчителів відпустка під час дитячих канікул. У школу вони не ходять. До початку кожного навчального року готують «статут школи» – там зафіксовані основні засади навчання в школі, права, обов’язки дітей і навчальна програма, за якою працюють, назви підручників тощо. Усі мають дотримуватися цих правил.

Матеріальна база

Матеріально-технічне забезпечення залежить від можливостей школи. Часто вчителі купують щось за свої кошти. Зарплата вчителя, як і в Україні, залежить від категорії та стажу.

Поведінка дітей в школі

Якщо трапляються ситуації, коли вчитель не може впоратися з порушником, підключається директор, який регулярно проводить виховно-профілактичні бесіди з дитиною, дає попередження тощо. Також директор може звернутися з письмовим попередженням до батьків. Якщо нічого не зміниться – до соціального центру в справах дітей.

Наприклад, була ситуація, коли хлопчик початкової школи з родини в складних життєвих обставинах приніс у школу ніж. Тоді відразу приїхали поліція і швидка допомога. Наскільки ми зрозуміли, хлопця забрали в спеціальний заклад, де проводили обстеження й соціально-психологічні роботи з ним і його родиною. А за кілька місяців він повернувся в школу.

Інклюзивне навчання

Психолог є тільки в тих школах, які змогли залучити додаткове фінансування. Посада психолога в школі не є обов’язковою.

У нашій школі є асистенти майже в кожному класі. Робота асистента вчителя фінансується з державного бюджету. Загалом інклюзивна освіта дуже розвинена, широко впроваджується, інститути розробляють спеціальні програми, залучають кошти та вчителі краще розуміють особливості дітей.

Харчування

Харчування в школах платне, група подовженого дня – також коштом батьків.

Працюють із 6 ранку до 16.30. На ГПД працюють асистенти.

Проблеми

Тут також є проблема з нестачею професійних кадрів у селах. А ще одному вчителеві доводиться викладати різні предмети. Є проблеми з учителями інформатики й англійської мови, а також бракує молодих учителів.

Враження чехів про українців

Загалом у чеській школі надихнулися здібностями українських дітей. І думають про те, щоби якось змінити навчання чеських дітей.

А ми побачили, що поряд із високими академічними навичками, не менш важливо розвивати в дітях емоційний інтелект, толерантність, взаємоповагу, а також давати дітям відчуття емоційної безпеки, довіри, психологічної стабільності в школі.

Як наслідок, отримаємо щасливу дитину без страху і стресу.

 

Радіо Трек: НОВИНИ

Радіо ТРЕК у Telegram · Twitter · Facebook.
Viber: 063-734-106-4

Оксана Герасимчук

Відкрити плей-лист

Загублені ключі

Загублено зв'язку ключів у чорній шкіряній ключниці. Прохання повернути за винагороду

На Князя Романа загублено чоловічий золотий ланцюжок

Сьогодні близько 9-ї години ранку на вулиці Князя Романа, 13, 6 під'їзд загублено чоловічий золотий ланцюжок з хрестиком. Прохання повернути за ВИНАГОРОДУ.

У Рівному згубився песик Арчі

Вчора зник йоркширський тер'єр сріблястого окрасу, Арчі. Собаку бачили в районі Політону, Автовокзалу Обласної лікарні.  Прохання повернути за винагороду.

Більше оголошень