Нулі або переплата: як навести лад з показниками лічильників у квитанціях за газ
Українці продовжують масові скарги на облгази, де й донині ігнорують актуальні показники лічильників у споживачів
Споживач кожного місяця з 1-го по 5 число передає показання лічильника своєму облгазу і той фіксує фактичне споживання за звітний період. У разі, якщо споживач не передав показання лічильника до 5 числа, облгаз самостійно формує спожитий обсяг на основі «планового місячного об’єму споживання».
Водночас постачальник газу не бачить показань лічильника, які облгазу передає сам споживач. Вони для нарахування плати за спожитий газ використовують виключно об’єм – який їм передає облгаз. Тобто лише облгаз має доступ до даних від споживачів і розраховує об'єм спожитого газу, за яким постачальник проводить розрахунок суми до оплати за постачання «блакитного палива».
Сплеск скарг від споживачів на неточні показання в платіжках фіксує й Газопостачальна компанія «Нафтогаз України».
Оператори газорозподільних мереж ігнорують вчасно передані показання лічильників клієнтів вже кілька місяців поспіль. «Нафтогаз України» отримує звернення від клієнтів по всіх каналах комунікації по цій тематиці. У період з червня по вересень 2022 р., категорія «Передача показань лічильника» становить майже 14 % від усіх дзвінків, а «Не згоден з нарахуванням об'ємів» - близько 6%.
Наприклад, за вересень контакт-центр ГК «Нафтогаз України» опрацював 702 тисячі вхідних дзвінків, а у липні понад 1 мільйон дзвінків. Тобто це масова проблема, - повідомляє Нафтогаз.
При цьому споживачі опинилися у різних ситуаціях – в одних у квитанціях показано нульовий рівень споживання, попри те, що газом вони користувалися. Інші ж навпаки виявили – зайвий нарахований борг. В облгазах проблеми з неточним фіксуванням показань лічильників визнають.
Процес розрахунку спожитого газу у випадку відсутності показань лічильника затверджений Кодексом газорозподільних систем.
У споживачів, які вчасно не подають показання лічильників, розрахункове визначення використаного газу може бути більше або менше фактичного, - зазначає начальниця регіонального управління групи з обслуговування клієнтів відділу продажів «Львівгазу» Марія Адамик.
Частково проблемний облік облгази пов’язують із війною. Мовляв, багато людей переїхало, не користуються газом чи просто не передають показань. Та виявляється, що збій може статися, якщо просто подати показання не одним способом, а одразу декількома.
Щоб показання лічильника були передані коректно, потрібно обрати лише 1 спосіб відправлення показань. Споживачі, передаючи показання газового лічильника, використовують одночасно декілька сервісів компанії. Білінгова система тоді може некоректно показувати дані через здвоювання та перенавантаження, - пояснює комерційний директор «Київоблгазу» Ярослав Деркач.
Якщо людина виїхала з квартири й тимчасово не проживає там – треба продублювати попередні показання лічильника газу.
Правильно та своєчасно фіксувати показання лічильника – обов’язок облгазів. Тому не варто соромитися звертатися до них за роз’ясненнями та вимагати зробити звірку показань.
Після цього облгаз має передати постачальнику нові відкориговані показники лічильника, щоб у наступних платіжках за спожитий газ ви отримали актуальні цифри та суми. Адже постачальник зможе здійснити споживачеві перерахунок лише на підставі відкоригованих показань.
Облгаз має право здійснювати контрольні зняття показань лічильника природного газу споживача ТА ЗОБОВ’ЯЗАНИЙ робити це НЕ РІДШЕ ОДНОГО РАЗУ НА ШІСТЬ МІСЯЦІВ (з урахуванням встановленого строку для контрольного огляду вузла обліку) та формувати об’єм розподілу і споживання природного газу по об’єкту споживача за розрахунковий місяць, в якому було здійснено контрольне зняття показань лічильника газу, З УРАХУВАННЯМ ЙОГО ФАКТИЧНИХ ПОКАЗАНЬ, - нагадує Наталя Камінська.
Тож у випадку неточних показань вона радить звертатись з офіційним письмовим зверненням до свого облгазу. У ньому слід описати ситуацію та вимагати провести контрольне зняття показань лічильника, а також зробити перерахунок відповідно до фактичних даних.
Самі облгази також пропонують алгоритм дій у випадку некоректних даних у платіжках. Насамперед радять звернутися до найближчого 104.ua клієнтського простору із заявою. Але її можна подати й онлайн. Окрім того, треба:
- зафіксувати показання лічильника за допомогою камери – фото має бути чітким та якісним.
- щоб підтвердити актуальну дату, поряд з лічильником сфотографувати чек з магазину, свіжу газету чи інший носій з зображенням поточної дати. Якщо на вашому пристрої дата виставляється на фото автоматично, цього робити не потрібно.
- отримане фото надіслати на електронну адресу контакт-центру облгазу.
У темі листа слід вказати «Для коригування показань», а далі прикріпити фото лічильника та номер особового рахунку.
Перерахунок показань газового лічильника за зверненням споживача займає до десяти діб, з дня подачі заяви.
Якщо облгаз відмовляється робити контрольне зняття показань і перерахунок, треба скаржитися до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП), виклавши всі обставини справи та надавши підтверджуючі документи, якщо такі існують.
Портал ГазПравда підготувала шаблони скарги та претензії для звернення до вашого облгазу та Національної комісії:
- претензія до облгазу (щодо здійснення перерахунку за фактичними показаннями лічильника);
- скарга до НКРЕКП (щодо завищених показань лічильника).
Контакти НКРЕКП:
Адреса: 03057 м. Київ, вул. Смоленська, 19
Електронна пошта: box@nerc.gov.ua
Телефон: +380 (44) 204-48-27
Джерело: ГазПравда
Радіо Трек: НОВИНИ