Екзархат під омофором Вселенського Патріарха: чому Москва та ПЦУ – ПРОТИ?

«Духовний фронт»

Найкраще рішення релігійного питання це об’єднання всіх Православних церков в єдину Українську Помісну Православну Церкву.

Як виглядає, шлях до такого об’єднання пропонує нині Вселенський Престол у Константинополі.

Шлях цей має назву – Екзархат.

 

Нижче подаємо деякі  ключові витяги з матеріалу на сайті «Духовний фронт», який показує – чому деякі сили – проти об’єднання у такій формі.

Ліворуч і дещо в глибині усміхається -- Блаженніший Святосла́в -- Отець і Глава УГКЦ. Ближче до нас Блаженніший Митрополит Онуфрій (УПЦ) та Блаженніший Митрополит Епіфаній (ПЦУ): всі щиро випромінюють -- дружність

Поштовхом до ширшого публічного обговорення стала публікація у поважному грецькому виданні Orthodox Times — «Вселенський Патріархат може вирішити українську церковну кризу через тимчасовий Екзархат».

Її логіка така:

  • Вселенський Патріархат, як Перший Престол, має не лише право, а й обов’язок діяти для збереження єдності там, де місцеві механізми вичерпано. Конкретний інструмент, який пропонується, — тимчасовий екзархат під омофором Вселенського Патріархату для тієї частини УПЦ, що готова розірвати канонічну залежність від Москви, але з різних причин поки не може приєднатися до ПЦУ.
  • Екзархат розглядається не як конкуренція ПЦУ і не як ревізія Томосу, а як практична реалізація його логіки з метою доведення єдності до реального — а не декларативного — стану.

Аргумент моменту простий:

Якщо питання об’єднання не буде вирішене церковно-канонічно, то швидше за все, воно не буде вирішене взагалі і стане предметом політичних маніпуляцій.

Екзархат під омофором Вселенського Патріархату міг би стати – виходом для України.

Фото до публікації у виданні Orthodox Times

Реакція в середовищі УПЦ

На час написання цього тексту офіційних повідомлень від УПЦ чи її уповноважених осіб не було.

Водночас на різних щаблях церковного середовища висловлюється зацікавлення цією ідеєю й бачення її як виходу з цугцвангу, що мовою дипломатії є досить чіткими сигналами про готовність до діалогу.

  • У дискусії щодо тимчасового екзархату під омофором Вселенського Патріархату в середовищі УПЦ дедалі чіткіше вимальовується ключова рамка: як зберегти та підтвердити власну канонічну легітимність – громад і духовенства — як у перехідний період, так і в перспективі.
  • У значній частині УПЦ відбулася десакралізація канонічної підлеглості Московському Патріархату як «гарантії» власної канонічності.
  • Інша частина УПЦ усе ще залишається в орбіті еклезіологічних міфів РПЦ, однак наразі ця частина не виглядає більшістю.

Іконографічною для значної частини УПЦ, що готова безповоротно виходити з-під канонічного підпорядкування Московському Патріархату, можна вважати позицію протоієрея УПЦ Сергія Прокопчука (керівника офісу Софійського Братства, яке має практичні успіхи в діалозі між УПЦ і ПЦУ), висловлену в авторській статті на сайті Софійського Братства: тимчасовий екзархат — найменш ризикований механізм для громад, готових остаточно розірвати залежність від Москви, але ще не готових до негайного приєднання до ПЦУ.

Поряд із цим у ширшому колі духовенства УПЦ проступає обережно-прагматичний підхід: готовність розглядати екзархат за наявності заздалегідь прописаних гарантій.

Спільний знаменник цих підходів очевидний: екзархат розглядається як спосіб підтвердження та збереження канонічної легітимності у процесі від’єднання від Московського Патріархату.

Тобто, в УПЦ на різних рівнях демонструють, у більшій чи меншій мірі, відкритість до діалогу з цього питання.

Позиція ПЦУ

Її висловив речника Київської Митрополії ПЦУ  Епіфанія – митрополит Євстратій (Зоря)

В його ефірі на YouTube-каналі «Віче» досить гучно звучить побоювання «паралельних вертикалей» і розмиття суб’єктності Помісної Церкви, що зрозуміло:

Нині в ПЦУ сильна позиція, і ділитися власними монопольними правами не хочеться.

В цьому ж ключі написана й анонімна стаття «Тимчасовий екзархат — московський «троянський кінь» для Церкви України», в якій взагалі неназваним автором явно перейдена межа канонічної дискусії в бік образ та емоцій.

Чи може тимчасовий, добровільний і строковий екзархат діяти в межах Томосу та прерогатив Першого престолу як інструмент пастирського миру там, де локальні засоби вичерпані?

Відповіді у тексті фактично немає — є радше мобілізаційна метафорика.

Також дивними виглядають претензії й безпідставні звинувачення на адресу самого видання, адже Orthodox Times — поважне медіа, яке послідовно підтримує становлення ПЦУ; імовірно, це чи не єдине видання, що системно презентує новини з життя ПЦУ для грецькомовної й англомовної аудиторій, причому за охопленням — значно ширше, ніж комунікації самої ПЦУ, аби про неї знали в інших Помісних Церквах.

Реакція в РФ

Російські церковні ресурси зустріли ідею тимчасового екзархату для УПЦ під омофором Вселенського Патріархату негативно (до речі, в унісон із ПЦУ), з явною тривогою й риторикою стримування, але з діаметрально різними висновками.

Загальний наратив зводиться до того, що екзархат нібито є «поетапним влиттям УПЦ у ПЦУ» і «маскуванням поглинання».

Причина нервової тональності — звуження реальних важелів впливу РПЦ на середовище УПЦ.

За цих умов перехідний, добровільний та строковий екзархат — це канал збереження канонічної легітимності для частини УПЦ без «сірих зон», що фактично обходить ключові точки контролю РПЦ.

Натомість у межах перемовин щодо припинення війни Росія наполягає на включенні до гуманітарного блоку мирної угоди формули «особливого статусу»/«відновлення прав» для релігійного об’єднання УПЦ як структури, канонічно пов’язаної з Москвою.


Що таке «тимчасовий екзархат» у практиці

Тимчасовий екзархат під омофором Вселенського Патріархату — це перехідна канонічна опіка з визначеними правилами й строком.

Він потрібен тим, хто не готовий безпосередньо приєднатися до ПЦУ, але прагне вийти з московської канонічної залежності без ризику втрати легітимності чи скочування в схизму.

Завдання екзархату — не будувати паралельну вертикаль, а підвести сторони до сумісності: здійснювати канонічний супровід і перевірку дисципліни, гармонізувати статути та навчальні програми, регламентувати співслужіння там, де це не провокує конфліктів, і знімати давні еклезіологічні травми.

Послідовність дій:

Публічне взаємне визнання базових принципів і зняття претензій відновлення євхаристійної спільності там, де існують необхідні умови об’єднавчий собор і інституційне злиття на узгоджених правилах.

Після досягнення критеріїв екзархат припиняє існування, бо свою місію виконано.

Це не ревізія Томосу, а коректна процесуальна його реалізація, вважають автори видання «Духовний фронт»

Що це дає державі, Церкві та суспільству

  • Для держави – менше конфліктів і зрозумілі процедури без втручання у еклезіологію і віровчення.
  • Для міжнародної репутації – переконливі аргументи верховенства права й дотримання свободи совісті без силових практик.
  • Для громад – легальний канонічний простір.
  • Для всієї церковної спільноти – послідовний сценарій інтеграції, що завершується інституційною єдністю.

Україна входить у період, коли церковне питання неможливо відсунути «до кращих часів», навіть якщо його тимчасово перекривають інші екзистенційні виклики.

Тимчасовий екзархат – це добровільний вихід із московської залежності частини українського православ’я, запобігання ризикам підпілля, відмова від політичних винятків і повернення процесу в канонічну площину – із подальшим єднанням спочатку у взаємному визнанні та євхаристії, а далі – в інституційній формі.

 

Це маршрут, на якому ніхто не втрачає гідності, а виграють і Церква, і держава.

Про Духовний фронт

«Духовний Фронт України» – інформаційно-аналітична платформа на релігійну, соціальну, безпекову тематику.

  • Команда «Духовного Фронту» – це громадська ініціатива – спільнота релігійних експертів, журналістів та публіцистів, що сформувалась у 2018 році під час плідної командної праці та спільної участі в процесах становлення помісної автокефальної Православної церкви України.

Повний текст публікації на сайті «Духовного фронту» містить ширший аналіз та усебічний аналіз ситуацій. Запрошуємо до прочитання:

Радіо Трек: НОВИНИ

Радіо ТРЕК у Telegram · Twitter · Facebook.
Viber: 063-734-106-4
Микола Кульчинський

Микола Кульчинський

Відкрити плей-лист

Загублене службове посвідчення прокурора

Загублене службове посвідчення прокурора видане на імʼя Ваколюк Юлії Олександрівни. Прошу вважати недійсним.

Загублено рюкзак із документами

Загублено рюкзак золотистого кольору на зупинці біля Сільпо біля автовокзалу. В ньому  документи, на прізвище Годунко, гроші та дитячі речі. Якщо хтось знайшов, повідомте за номером 0978401501.

Знайдено паспорт у Рівному

Вчора на проспекті Миру на переході біля "Фокстроту" було знайдено пластиковий паспорт України, на ім'я Мікаберідзе Максим Максимович 05.04. 2006 р.н, харківська прописка. Звертатись за телефоном 0979764361 - Богдан

Більше оголошень