Житлову реформу в Україні блокують люди, які нелегально здають квартири
Передусім, бюджет не отримує жодної копійки з такої оренди

Щороку в Україні укладається приблизно півтора мільйона угод про оренду житла. З цього обсягу, за офіційними оцінками, близько 90% укладаються без жодного податкового обліку. А в реальності, стверджують експерти, частка тіньових угод може досягати й 99%. Така ситуація не просто завдає удару по державному бюджету, а й серйозно ускладнює впровадження житлової реформи, яка передбачає, зокрема, розвиток системи соціального житла.
Про це йдеться у коментарі голови парламентського комітету з питань організації державної влади, місцевого самоврядування та містобудування Олени Шуляк, яку цитує РБК-Україна.
Чому реформа буксує: головні бар’єри
У Верховній Раді вже готують комплексні законодавчі зміни, які мають на меті перезавантаження ринку оренди. Йдеться про десятки нормативних актів, які регулюють цю сферу. Проте, за словами Шуляк, без перегляду податкового навантаження на власників житла, які здають його в оренду, вивести ринок із тіні буде неможливо.
Соціальна оренда – ключовий елемент реформи. Її суть полягає у тому, щоб сім’ї витрачали не більше 25-30% своїх доходів на оренду. Але щоб реалізувати цю модель, нам потрібно мати правдиву картину ринку, а не орієнтуватися на здогадки, – пояснює Шуляк.
Аргентинський урок: чому надмірне регулювання – не вихід
Одним з негативних прикладів спроб державного втручання в орендний ринок Шуляк назвала ситуацію в Аргентині. Там влада ввела низку обмежень, зокрема, заборону валютних розрахунків, фіксацію вартості оренди та мінімальний термін угоди – три роки. У результаті — кількість доступних квартир у Буенос-Айресі скоротилася удвічі, значна частина житла залишалася порожньою, а ціни зросли до рівня, коли дешевше стало жити в готелі.
Ринок почав відновлюватися лише після скасування жорстких обмежень, — підкреслює нардепка.
Що пропонує влада: ставка на стимули, а не примус
За словами Шуляк, основна причина небажання легалізувати орендні доходи — надмірне податкове навантаження. Нині це 18% податку на доходи фізичних осіб і ще 5% військового збору. Сумарно – 23%.
Це надто багато. Люди не готові платити таку ціну за легальну діяльність. Потрібно запропонувати компроміс, — вважає парламентарка.
У парламенті вже розглядають можливість зниження податкового тиску. Пропонуються варіанти, де ставка податку була б фіксованою — наприклад, на рівні 5% + військовий збір. Саме такий підхід, на думку Шуляк, дозволить зацікавити власників квартир у добровільній легалізації.
Цифровізація та платформи: ще один важіль впливу
Окрему увагу законодавці приділяють цифровим платформам, таким як Airbnb та Booking, які фактично виступають посередниками на ринку оренди. Олена Шуляк вважає доцільним запровадити для них обов’язкову звітність і встановити фіксовану податкову ставку, що дозволить легалізувати частину короткострокових орендних угод.
Йдеться не про репресивні методи, а про справедливий підхід. До того ж Україна має дуже сильні позиції у сфері цифровізації — ми серед світових лідерів. Уже через кілька років більшість орендних угод укладатимуться онлайн, як це сталося з ринком таксі, — прогнозує депутатка.
Законодавчі кроки: що вже зроблено і що попереду
Наразі в парламенті вже схвалено у першому читанні законопроєкт №12377, який запускає процес житлової реформи. Також розробляється окремий законопроєкт, що регулюватиме соціальне житло, і планується ухвалення закону про управління житловим фондом.
Усе це — частина масштабної реформи, яка має на меті зробити ринок житла більш прозорим, доступним і ефективним. Проте без детінізації орендних відносин реалізувати ці плани буде неможливо.
Ми повинні змінити не лише закони, а й підхід. Податкова система, що карає замість того, щоб стимулювати, не працює. Лише через гнучке та розумне оподаткування можна вивести оренду з тіні й зробити соціальне житло реальністю, — підсумувала Олена Шуляк.
Тіньовий ринок оренди — це не лише втрачені для бюджету мільярди, а й серйозна перешкода для реформування житлової політики. Законодавці розуміють це і вже розпочали комплексні зміни, головним рушієм яких має стати зниження податкового тиску та впровадження цифрових інструментів. Однак без підтримки самих громадян — особливо власників житла — реформу завершити не вдасться.
Джерело: РБК-Україна
Радіо Трек: НОВИНИ