За неякісні ремонти доріг жителі Рівненщини не платитимуть
«Укравтодор» встановив жорсткіші вимоги до підрядників
На Рівненщині тривають ремонтні роботи доріг державного значення. Якщо торік урядом виділено 338 млн гривень, то уже цього року передбачено фінансування у розмірі 516 млн гривень. У 2017 році відновлено покриття на 18,5 км доріг, а цьогоріч уже зроблено 47 км (заплановано 64).
Загалом в Україні набирає обертів зміна підходів до ремонту й будівництва доріг. До 2016 року з 170 000 км українських доріг більше, ніж 90% не відповідали жодним нормам. А все через хронічне недофінансування ремонтно-будівельних робіт та утримання доріг, корупцію та низьку якість виконання робіт. Упродовж 10 років будівництво, капітальний ремонт та реконструкція в Україні майже не відбувалися.
Утім, два роки тому очільник уряду розпочав процес масштабного ремонту доріг. Кожного року ремонтується все більше і більше кілометрів – у 2006 році відновлено 900 км, у 2017 році вже понад 2100 км доріг. Власне, цифри, наведені нами на початку матеріалу щодо Рівненщини також засвідчують позитивну динаміку.
Цього року у планах уряду якісно відремонтувати до 4 000 км автошляхів.
Жодної гривні за поганий ремонт
Власне про якість. Це один із урядових пріоритетів щодо ремонтів та будівництва доріг в Україні. «Укравтодор» встановив жорсткіші вимоги до підрядників – за всіма контрактами на середній ремонт гарантія складатиме не менше 5 років, на капітальний – не менше 10 років. До того ж в «Укравтодорі» переглядають контракти, які було укладено упродовж 2015-2016 року і де гарантійний термін складав три роки. Якщо цей термін завершується, проводяться перевірки, щоб замовник усунув дефекти за власний кошт.
Станом на жовтень 2018 року здійснено 584 перевірки якості виконання робіт на об’єктах капітального та поточного середнього ремонтів, організовано 2953 лабораторних випробувань дорожньо-будівельних матеріалів. Також відбулося два масштабних обстеження технічного стану більше двохсот збудованих і відремонтованих об’єктів у 2017 році. Загалом торішні ремонти (середні та капітальні) виконані на хорошому рівні. Виявлено і не усунуто недоліків лише 8%. Підрядники зобов’язані їх усунути, адже за гарантійними домовленостями за дефекти відповідають саме вони.
Варто зауважити, що якість ремонтів під суворим контролем – окрім державних органів, ремонти контролюють незалежні експерти і громадські організації. Якщо експертиза встановить, що ремонт виконано неякісно, то платити за це українці не будуть.
Держаудитслужба постійно перевіряє фінансову звітність, плюс існує система лабораторних досліджень. Бригади роблять проби і визначають, чи відповідає технологія нормам. Жодної гривні ми не платимо за погано зроблені дороги. Цього року зроблено біля 3 тисячі таких досліджень. Плюс 300-400 різних перевірчих заходів, які дозволяють добиватися якості, – повідомив голова уряду Володимир Гройсман.
Кошти використовуються ProZorro
Цього року на дороги Уряд виділив 46 млрд гривень і запустив роботу Дорожнього фонду, який забезпечить надалі гарантоване стале фінансування ремонту доріг. Із зазначеної суми 11,5 млрд гривень передані у регіони для ремонту місцевих доріг.
Усі кошти будуть використовуватися прозоро і відкрито. Тендери, які відбуватимуться винятково у системі ProZorro. Тобто рівні умови для всіх учасників, економія бюджетних коштів та якісне виконання робіт. Прем’єр-міністр у свою чергу уже звернувся до правоохоронних органів, щоб вони допомогли забезпечити суворий контроль і недопущення корупції.
Цікаво, що наступного року для місцевої влади через Дорожній фонд заплановано спрямувати 17 млрд гривень для ремонтних робіт. Таким чином якісні місцеві дороги стають безпосереднім обов’язком місцевої влади. Раніше кошти для ремонтів виділялися у «ручному режимі». Саме тому деякі дороги не ремонтувались роками, а можливо навіть і десятиліттями. Завдяки Дорожньому фонду віднині не доведеться випрошувати кошти для ремонтів місцевих доріг: кожен регіон отримує ресурси і сам визначає, які місцеві дороги потребують ремонту. Водночас це покладає і відповідальність на місцеву владу, котра має звітувати перед своїми громадами за виконані ремонти.
Також у пріоритетах уряду – поступово відмовлятися від ямкового ремонту. Адже такі види ремонту – тимчасові, вимушені заходи. Аварійна ліквідація ямковості буде використовуватися лише для забезпечення проїзду по дорогах. Минулоріч завдяки «ямковому ремонту» було забезпечено проїзд по 40 000 км доріг.
Найближчим часом у парламенті будуть розглядати проект бюджету на 2019 рік. У ньому передбачено виділення 55 млрд грн із яких 17 млрд грн – на місцеві дороги, а 2,5 млрд грн спрямують на безпеку дорожнього руху.
У пріоритетах уряду упродовж 5 років з’єднати якісними дорогами, котрі будуватимуться за новими стандартами, усі обласні центри.
Сергій Сидорук
Наші новини у Тelegram
Радіо Трек: НОВИНИ