Виглядає, як безневинний жарт: серед школярів шириться небезпечний тренд
Його називають ударом по найменш захищеній аудиторії - дітях

Завідувачка кафедри загальноосвітніх дисциплін у Зіґмунд Фройд Університет Україна Тетяна Швидченко звернула увагу на тренд, який активно шириться українським сегментом ТікТок і на перший погляд виглядає як жарт: школярі іронічно заперечують сенс шкільних предметів.
Освітянка перераховує головні тези популярного ниті віяння:
- «Не вчимо історію, бо не живемо минулим»
- «Не вчимо хімію, бо достатньо знати реакції в Instagram»
- «Не вчимо фізику, бо у нас свої закони»
- «Не вчимо англійську, бо ми патріоти»
- «Не вчимо географію, бо дорогу додому знаємо»
- «Не вчимо алгебру, бо на карті мінус»
На думку Тетяни Швидченко, тренд має всі ознаки спланованого інформаційного впливу.
Показово, що він зародився в російському сегменті TikTok, де поширювався ще у 2024 році у схожому форматі й ритміці, з таким же набором фраз.
Українські діти підхопили цей тренд, часто не усвідомлюючи його походження і зараз він віруситься як на приватних акаунтах, так і на сторінках навчальних закладів, - пише авторка допису.

Вона зауважує, що на Росії давно вкорінилася модель дегуманізації освіти, ворожості до західної культури, наукової критики та плюралізму. Навчання використовується як інструмент пропаганди, а не розвитку. Це виховує сліпу лояльність до влади та зневагу до критичного мислення.
Такий тренд для російських підлітків є легітимізацією вже існуючого стану речей та адаптацією до авторитарного середовища походження («Не вчимо алгебру, бо на карті мінус» як типове заохочення пишатися бідністю;
«Не вчимо англійську, бо ми патріоти» - типово для росіян, які знають лише одну мову навіть коли пів життя живуть десь закордоном;
від фрази «Не вчимо фізику, бо у нас свої закони» віє вайбом російських кримінальних понятій і так далі).
В Україні ж освіта є одним із базових каналів формування національної ідентичності. Знання історії, мови, культури - важливі елементи громадянського становлення, спільно з іншими предметами вони допомагають формувати інтелектуальну рефлексію як складову національної безпеки. І цей самий російський тренд діє на наших дітей інакше, він розмиває роль освіти як джерела сили: історія стає «неважливою», англійська «непатріотичною», наука «непотрібною».
Швидченко вважає, що це удар по найменш захищеній аудиторії - дітях, і водночас буквально по майбутньому нації. Бо це робота на довгострокове виснаження колективного імунітету, розмивання цінностей та підрив національної безпеки.
Небезпеку викладачка бачить ще й у тому, що
запущений з російського інформаційного середовища й підлаштований під TikTok-культуру тренд виглядає невинно. Але саме в цьому його сила. Через жарти поступово стирається повага до освіти, історії, критичного мислення. І це лише один приклад. Якщо проігноруємо ці тенденції, наслідки побачимо вже дуже скоро.
Багато коментаторів допису підтримали думки педагогині. Проте знайшлися й ті, хто вважає побоювання надмірними і що така поведінка підлітків є типовою:
Коли вводили Н У Ш, про що думали? Коли історії в 5 класі 1 година? Всього. У 7- година. Це не рашка
знищує історію. України, а МОН.
Винні батьки. З 2-ох років телефон в руки дитині, щоб не заважала, замість того, щоб в руки книжечку взяти та почитати або показати ілюстрації. Ми виховуємо таке покоління. Проблема в нас.
Цей тренд не російський, а загатьносвітовий.
Мати Василева, та хоч хтось в курсі, що таке підлітковий нігілізм? Підлітки практично завжди і скрізь протестують проти загальноприйнятих норм і правил, проти законів суспільства. Але цей протест переважно носить деклараційний характер. Підлітки чудово розуміють, що навчання - то потреба.
З покоління в покоління звучить оця заїжджена платівка про погану молодь, втрачене покоління, з якого нічого хорошого не вийде. Так казали про покоління моїх батьків, про моє і про братове, так казали про мого сина, так кажуть про доньку. Але насправді кожне покоління просто інакше.
Діти зараз не знають нічого, від слова зовсім. Сидять в телефонах, планшетах дивляться та слухають всілякий непотріб. Більшість не може відповісти на елементарні питання і не тільки з історії. Винні тут всі. Батьки завжди зайняті на роботі, і більшість з них це те покоління яке так само, як їх діти відносяться до: навчання, людей, моралі та поваги.
Тренд «і де ж мені знадобитися теорема Піфагора» живе не одне покоління
мені це виглядає як сарказм підлітків, тому він і віруситься. якби я дізналася, що моя дочка таке постить, то саме іронія і сарказм були б поясненням чому ці фрази популярні. це виступ проти системи, яка переписала історію, значення патріотизму та інші вказані лозунги.
Коли дітей через не успішність будуть залишати на другий рік в школі (ця практика існує в багатьох країнах), батьків будуть штрафувати за пропуски без причини, швиденько почнуть вчитись. Безкарність породжує безвідповідальність.
Це ідіотський тренд хоча б тому, що ти не вилізеш із мінуса на карті, доки не навчишся два плюс два додати
Радіо Трек: НОВИНИ