«Може будемо учити вугіллям на камені писати?», - батьки про заборону смартфонів у школах
Служба освітнього омбудсмена дослідила використання мобільних телефонів у школах Європи і Японії та порівняла з досвідом України
Використання мобільних телефонів в освітніх цілях допомагає урізноманітнити уроки, сприяти навчанню учнів, зокрема розвивати в них медіаграмотність. З іншого боку, користування телефоном може відволікати від навчання, сприяти академічній недоброчесності, знижувати рівень міжособистісного спілкування, сприяти булінгу, неправомірній фото- чи відеозйомці та злочинам як проти самої дитини, так і з боку дитини.
Служба освітнього омбудсмена вивчила досвід шести країн щодо правил використання мобільних пристроїв у закладах освіти (Німеччини, Франції, Польщі, Швеції, Японії та Великобританії), - розповідає НУШ.
Німеччина
Згідно з Основним Законом Федеративної Республіки Німеччина, заборона брати з собою мобільні телефони порушує загальну свободу дій людини.
Тобто брати із собою до школи мобільні телефони не заборонено, але існують певні правила їх використання в школах і класах. Ці правила можуть встановлювати як на рівні окремої федеральної землі Німеччини, так і визначати на рівні шкіл.
В деяких федеральних землях існують чіткі правила щодо вилучення предметів, які заважають освітньому процесу, зокрема смартфонів, якщо їх використовують для зриву уроків. Наприклад, у Бранденбурзі, вилучення в учня предметів до кінця уроку або до кінця навчального дня є одним із виховних заходів для негайного усунення неправомірної поведінки.
Кримінальна відповідальність за фото/відео фіксацію
У деяких випадках використання мобільного телефона в школах може призвести до кримінальної відповідальності. Наприклад, фото- чи відеозйомка вчителів, однокласників без їхньої згоди може вважатися втручанням у приватне життя.
Водночас вчитель не може шукати особисті дані на мобільних телефонах учнів, а також просити розблокувати телефон. Це заборонено, навіть якщо вчитель підозрює, що в телефоні учня міститься кримінальний контент. Таке вважають неприпустимим втручанням у приватне життя.
Франція
У школах і коледжах Франції учням та студентам заборонено користуватися мобільними телефонами.
Крім того, в усіх школах та коледжах заборонено використовувати не лише телефони всіх поколінь, а й підключені годинники, планшети тощо. Заборона поширюється і на освітні заходи, організовані за межами закладу освіти, наприклад, під час фізичного виховання та спорту, прогулянок і шкільних екскурсій.
Водночас французьким законодавством визначені виняткові умови, за яких дозволено використовувати мобільний телефон. Це використання цифрових інструментів з освітньою метою для освітніх цілей під контролем учителя, для зв’язку з батьками в екстрених випадках, зокрема якщо необхідна невідкладна медична допомога, якщо потрібно раніше піти з закладу (для таких випадків визначаються місця, де такі дзвінки можуть бути зроблені), у школах-інтернатах.
Але виняткові умови не можуть призвести до використання мобільних телефонів на ігрових майданчиках або в коридорах закладу.
Польща
Наразі в Польщі використання мобільного телефону в школах на законодавчому рівні не заборонено.
Дозволяти використання мобільних телефонів під час занять чи ні, де їх зберігати, тримати ввімкненими чи вимкненими – фіксує у внутрішніх правилах заклад освіти.
Водночас тут тривають дискусії щодо того, чи заборонити використання мобільних телефонів у школах на законодавчому рівні.
Швеція
Правила використання мобільних телефонів у Швеції визначені на державному рівні Законом про школу.
Використання мобільних телефонів та іншого гаджетів під час навчання у школі можливе за двох умов:
- лише за згодою вчителя для розвитку та навчання учнів;
- якщо це необхідно для адаптації чи спеціальної підтримки дитини
Директор або вчитель можуть забрати мобільний телефон або інші гаджети, якщо їх використання перешкоджає навчанню або щоб запобігти образливій фотозйомці.
Крім цього, директор або вчитель можуть вирішити, що мобільні телефони й інше електронне комунікаційне обладнання необхідно збирати на початку кожного навчального дня.
У такому випадку пристрій або інше обладнання необхідно повертати не пізніше, ніж наприкінці кожного навчального дня.
Японія
У Японії Міністерство освіти, культури, спорту, науки і технологій з 2009 року заборонило використання смартфонів у молодших класах.
У початковій школі діти можуть носити з собою мобільні телефони дорогою до або зі школи на випадок надзвичайної ситуації, для запобігання катастрофам і злочинам.
Завдяки GPS батьки можуть відстежувати місце перебування дитини, а також мати зв’язок, зокрема для підтвердження безпеки дитини.
В інших ситуаціях використання телефонів дорогою до/зі школи заборонено: дитина повинна тримати телефон у сумці, заборонено діставати його із сумки й користуватися ним.
Також батьки й опікуни не повинні зв’язуватися мобільним телефоном зі своїми дітьми, крім надзвичайних ситуацій, наприклад, у разі стихійних лих.
У школі учні й учениці мають вимкнути свій мобільний, покласти в сумку й не користуватися ним. Користуватися мобільним можна тільки у випадку, якщо вчитель або школа дали таку вказівку.
Якщо дитина не дотримується правил і дістає мобільний телефон із сумки або користується ним, школа забирає пристрій і повертає його безпосередньо батькам або опікунам дитини.
У Японії регулюється навіть використання мобільного телефону удома.
Час використання мобільного вдома має складати 30 хвилин у будні та 60 хвилин у вихідні.
Великобританія
Тут немає загальних законодавчих актів, які б забороняли використання мобільних телефонів у закладах освіти. Частина шкіл і коледжів мають внутрішні правила щодо використання мобільних телефонів на території закладу освіти та в класі.
Наприклад, деякі школи та коледжі дозволяють використання мобільних телефонів на території закладу, але забороняють їх використання під час уроків, а деякі заклади дозволяють використання мобільних телефонів під час уроків за певних умов, наприклад, для навчальних цілей і з дозволу вчителя.
Україна
В Україні на законодавчому рівні немає заборони на використання мобільних телефонів у закладах освіти, тому школа не може забороняти учням мати мобільні пристрої. Але якщо використання мобільного телефона учнем заважає освітньому процесу, зокрема відволікає його або інших учнів під час уроку, учитель має право зробити зауваження й вимагати, щоб учень припинив заважати проведенню уроку.
Батьки, коментуючи дослідження освітнього омбудсмена, зазначають:
Навпаки потрібно примушувати мобілками користуватися. Пошук потрібної інформації, рішення актуальних задач, (не математичних), і математичних. Потрібно від-учувати від шарикової ручки, зошита інших паперових носіїв. Чи може будемо учити вугіллям на камені писати, учні ж не вміють. Дайте собі відповідь на запитання.... Чому я маю запам'ятовувати , якщо я знаю як і де знайти.
Коли порівнюють такі речі в Німеччині,Франції та в Україні, це як мінімум смішно. По-перше, якщо б моя дитина в українській школі мала такий самий рівень безпеки, як зараз в швейцарській, то це питання взагалі не поставало б, по-друге, коли українські працівники освіти так само як їхні швейцарські колеги, навчаться екологічно будувати комунікації з дітьми та їхніми батьками, питання з гаджетами взагалі втратить сенс.
Дуже актуальна стаття, коли діти сидять на дистанційному навчанні і здебільшого з телефонів.
Тільки заборона на державному рівні використання на території шкіл смартфонів зможе покращити умови навчання - учням та умови викладання - вчителям!
Школа -територія без смартфонів!
Працюємо тільки
власним мозком!
Радіо Трек: НОВИНИ