«ЗНО – не показник». Рейтинги шкіл м. Рівне (REVISITED)
Що треба розуміти
Нещодавня публікація сайту Радіо Трек про рейтинги шкіл міста викликала чималий ажіотаж.
Стаття називалася
Несподіваний Рейтинг шкіл м. Рівне за результатами ЗНО-2017. Достатньо несподіваний (ФОТО/ГРАФІКИ)
Рейтинг, точніше це були три рейтинги і близько десятка графіків та таблиць, склав учитель фізики та астрономії Віталій Шевчук із НВК «Колегіум».
Детальніше з усіма цими матеріалами можна познайомитися ТУТ.
Наша публікація набрала близько 30 000 переглядів і викликала чималий резонанс.
Експерти відзначали, що Віталій Шевчук провів значну і копітку роботу. просто колосальну.
Однак, зауважували, що його висновки є не зовсім коректними, а подекуди й – неточними.
Якщо систематизувати всі закиди, то головними є такі:
1. Результати ЗНО не можуть бути показниками якості шкільної освіти в принципі. Це один і дуже умовний критерій, який не враховує безлічі деталей і сам залежить від дуже багатьох факторів.
Логіка така:
Є ціла низка фахівців, які прямо вважають ЗНО – злом, яке веде школярів до отупіння, а саму систему середньої освіти – розвалює і робить такою ж недоладною, як і в країнах Європи, де більшість випускників шкіл не знають таблички множення.
У той час як Китай, базуючись на засадах класичних підходів до навчання, незабаром почне освоювати Марс.
Інші стверджували:
2. Не можна порівнювати звичайну школу та спеціалізований НВК, де зібрані кращі старшокласники з кількох шкіл для системного і профільного навчання.
За цією логікою:
Є школи десятилітки, є «ліцеї», «колегіуми» та інші НВК, де дітей навчають три роки, забираючи їх (переважно – не гірших) із інших шкіл.
Усереднений показник таких НВК – за результатами ЗНО може бути і кращим, але це абсолютно не означає, що а) там дають краще навчання, і б) випускники звичайних шкіл знають предмети гірше, чи не зможуть поступити на державну форму навчання, бо…
І це третій закид:
3. Показники конкретної школи при здачі ЗНО з конкретного предмету не можна оцінювати у відриві від – кількості дітей, які зголосилися здавати це конкретне ЗНО у цій конкретній школі.
Тут пояснення таке:
Для прикладу уявимо, що ваша школа є спеціалізованою з … англійської мови. А інша школа є звичайною. У вашій школі практично всі здають ЗНО з англійської, а в іншій ЗНО з англійської здають лише ті, хто добре її знає, чи ходив до репетиторів.
У результаті може вийти, що в спеціалізованої школи (де 100 учнів здавало ЗНО з англійської) середній показник буде НИЖЧИМ, ніж у звичайної школи, де ЗНО з англійської складали лише п’ять відмінників.
Ну, й нарешті… репетитори.
4. ЗНО це турнір не шкіл, це турнір – репетиторів.
І це найпоширеніше твердження
Колись Тоні Блер – прем’єр міністр Британії – був змушений вибачатися перед усією країною за те (вслухайтесь), що мав необережність –
Наймати для свого сина – репетитора.
З точки зору британців Блер поступив негідно, бо, наймаючи репетитора, поставив під сумнів – якість звичайної середньої освіти в Британії.
Мовляв, Блер визнав, що вона (освіта) є недостатньо якісною. І, як багата людина, найняв своїй дитині – репетитора.
«А що ж робити звичайним англійцям?!», - запитували люди.
І Тоні Блер довго тоді вибачася з екранів телевізорів.
Більшість рівнян, напевно, навіть не збагне логіки закидів до Блера, і чому він виправдовувався.
Ми ж спробуємо дізнатися що думають в управлінні освіти Рівного про рейтинги шкіл Рівного від Віталія Шевчука.
Й отримаємо коментарі від нього самого.
Радіо Трек: НОВИНИ