Вчать уроки найдовше – відстають на роки: про вражаючу різницю між знаннями школярів в Україні та світі
На жаль, відставання суттєве
Дослідження PISA-2022, яке проводиться раз на три роки серед 15-річних школярів, з математики, читання та природничо-наукових дисциплін, показало зниження якості засвоєння знань в українських підлітків.
Згідно з результатами стали зрозумілі масштаби освітніх втрат, які мають учні, у звʼязку з тривалим дистанційним навчанням та стресом через повномасштабну війну Росії проти України.
Результати аналізу були розміщені на офіційному сайті Міністерства освіти та науки України.
У математичних знаннях втратили найменше
За визначенням PISA, математична грамотність – це здатність школярів математично міркувати та формулювати, застосовувати й інтерпретувати математику для розв’язання проблем у різноманітних контекстах реального світу.
У цій галузі в українських підлітків найнижчий рівень освітніх втрат. 58% учасників з України досягли базового (другого із шести) рівня математичної грамотності, 32% учнів – рівня 3 і вищих.
І все ж…
Різниця між Україною та іншими 35 країнами (ОЕСР) становить приблизно півтора року навчання за стандартами PISA (1 рік навчання = 20 тестових балів).
Природничо-наукова грамотність – помітне падіння знань
Згідно з визначенням PISA, науково грамотна особа може брати участь в обґрунтованій дискусії про науку й технології, яка потребує навичок наукового пояснення явищ, оцінювання та планування наукового дослідження та інтерпретації даних і доказів.
Результати з цієї дисципліни в українських школярів знизилися на 38 балів порівняно з 2018 роком.
Базовий рівень підтвердили 66% учнів. Рівня 3 і вищих досягли 36% учнів. Результати досліджень минулого разу були кращими з природничих наук, ніж із математики, тож, попри їх зниження 2022 року, падіння не таке помітне.
Читацька грамотність
Тестування з цієї дисципліни передбачає перевірку таких умінь:
- встановлення причинно-наслідкових звʼязків на основі одного чи кількох письмових джерел;
- уміння виокремлювати головне;
- розрізняти інформацію з різних типів текстів (художні, медіатексти, інструкції, графіки);
- тощо.
У читанні 15-річні школярі в Україні показали результат на 19 балів нижчий, ніж у 2018 році. 59% учнів досягли базового рівня, 29% – рівня 3 і вищих.
У середньому українські підлітки відстають у читанні від однолітків країн ОЕСР приблизно на два з половиною роки навчання за стандартами PISA.
Що варто знати про дослідження PISA
- Знання з математики відрізняються залежно від того, де навчаються діти. У ліцеях, гімназіях і спеціалізованих школах – рівень знань вищий. Учні закладів професійної освіти приблизно на три роки відстають від своїх однолітків з ліцеїв, гімназій і спеціалізованих шкіл. Схожі результати спостерігаються і у читанні та природничо-наукових дисциплінах.
- Гендерний розрив – хлопці на 10 балів випереджають дівчат з математики, а в читанні навпаки дівчата випереджають хлопців на 23 бали. Водночас у природничо-науковій галузі різниці майже немає.
- В Україні школярі витрачають на домашні завдання з математики найбільше часу з усіх країн – від однієї години.
- Зниження рівня булінгу у закладах освіти, порівняно з 2018 роком, становить 7,6%. У МОН припускають, що це повʼязано з переходом на дистанційний режим навчання.
- Україна приєдналася до PISA у 2018 році. Дослідження відбувається раз на три роки й охоплює понад 80 країн й економік світу. Проте PISA-2022 провели не через три, а через чотири роки внаслідок пандемії COVID-19. В Україні, попри труднощі, спричинені повномасштабною війною, вдалося організувати моніторинг у 18 з 27 регіонів нашої країни.
Радіо Трек: НОВИНИ