«Укрзалізниця» «злила» об'єкт? Поліщуки стукають у двері... Європи, аби ще поїздити «Кукушкою»
Де взяти гроші? Над цим думали громади, експерти та чиновники
Найдовша вузькоколійка Європи, на якій здійснювали пасажирські перевезення, закрилась на початку пандемії 2 роки тому. Йдеться про потяг «Антонівка-Зарічне», відомий на Рівненщині як «Кукушка».
Головний редактор Радіо Трек Микола Кульчинський особисто реєстрував петицію на сайті Президента з проханнями відновити роботу «Кукушки».
Але тоді не було ані достатньої підтримки від українців, ані відповіді від Президента.
В «Укрзалізниці» натомість повідомляли, що робота поїзда – збиткова.
Втім, місцеві мешканці не здаються і досі шукають шляхи запуску «поліського трамвая». Адже це не лише засіб пересування, а й історична та культурна цінність краю.
На початку року активісти та місцева влада звернулись за допомогою до Регіонального офісу Програми «U-LEAD з Європою» у Рівненській області.
Спільно розробили та подали заявку на обласний проєкт, що, на їхню думку, має всі шанси привернути увагу до вузькоколійки.
До слова, на написання проєкту надихнула громада з Кіровоградщини, де пережили подібний занепад залізниці, але змогли її відродити.
Нині там влаштовують ретро-тури для іноземців.
Тож ініціативна група з Рівненщини написала свій проєкт на подібний монопроєкт.
Видання Володимирець.Сity цитує першого заступника виконавчого директора регіональної філії «Укрзалізниці» Ярослава Федака:
- Я хотів би, щоб вона працювала, але треба всім думати, як залучити кошти. Треба думати про правильні джерела фінансування – передавати весь комплекс в оренду.
Майно вузької колії залізниці виокремлене із загального майна – тож можлива передача майна в державну чи комунальну власність, в КП області чи району.
Та це моя особиста думка, а як вирішить керівництво – невідомо. Маємо розуміти: якщо дільниця працює, то мають витрати відшкодовуватись, а разові поїздки досі здійснювались під особисту відповідальність.
Вараська райрада неодноразово зверталась до відповідальних за це питання структур.
От «Укрзалізниця» відповіла, що розвиток туризму не є пріоритетним у їх стратегії, а Мінінфраструктури порадили передати на облдержадміністрацію.
Про це заявив голова Вараської райради Ярослав Березюк журналістам володимирецького видання:
- Водночас Укрзалізниця зазначила потреби для оновлення діяльності нашої вузькоколійки у сумі 850,7 мільйона гривень!
Підозрюю, що за такі гроші можна купити нову вузькоколійку, а сума озвучена, аби відлякати нас від цієї теми.
А чотири громади, через які проходить маршрут, мають свої щоденні проблеми, де головною є відсутність фінансування.
Тергромади, через які пролягає вузькоколійка, не готові повністю фінансово утримувати залізницю. Варіант зі співфінансуванням – не відкидають.
У володимирецькому виданні, яке досліджувало тему, заявляють, що досвід експлуатації вузькоколійок в Україні є.
У 2021 році відновилась діяльність «Гайворонського експресу» – створили КП на умовах співпраці з власником, інвестором та місцевою владою.
Аналогічна ситуація й у «Карпатського трамвая» у Вигоді на Івано-Франківщині – 15 кілометрів залізної вузької дороги та кілька одиниць рухомого складу у місцевого лісгоспу (бо він власник майна) орендує ТОВ «Уніплит».
Класичним прикладом діяльності є дитячі залізниці в Ужгороді, Львові, Луцьку, Рівному.
Протяжність «Кукушки» - 105,8 кілометра, на її шляху – 4 станції, 12 платформ, 45 переїздів, 32 мости, 45 труб і 85 інженерних споруд, 67 з яких мають дефектні акти.
Зокрема і відомий єдиний в Україні дерев’яний залізничний міст через Стир – є акт, яким заборонено його експлуатацію через небезпеку обвалу.
За період діяльності були невеликі крадіжки на лінії – «костилі», підкладки до них, але все відновлювали силами колійників.
Комплект рухомого складу – 3 теплотяги, 10 вагонів і 3 одиниці техніки. Вони усі виробництва 1983-86 років. До речі, про вантажні платформи мови не було.
Усе майно потребує капітального ремонту – і колії, і інженерні споруди. Зазначена сума витрат – 200 мільйонів гривень.
Фото з Володимирець. сіті та з мережі
Радіо Трек: НОВИНИ