Старі друзі у новому пакуванні. Чому полиці супермаркетів виглядають по-іншому
Та чи легальні продукти продають
Воєнне вторгнення рф вплинуло на всі сфери української економіки. Полиці магазинів спочатку частково опустіли, супермаркети зіткнулися з дефіцитом деяких товарів.
Дефіцит товарів був викликаний тим, що деякі українські підприємства опинилися у пеклі бойових дій. Деякі з них знищили повністю, ще частину пошкодили.
Окупанти повністю зруйнували Тростянецьку кондитерську фабрику, що належить компанії «Монделіс Україна» (вона виробляла такі відомі бренди: Milka, «Корона»).
Мішенню для ворожих обстрілів став і завод Coca-Cola в Київській області. Там окупанти пошкодили виробниче обладнання.
Ворожі сили зруйнували багато логістичних складів, в результаті чого відвантаження продукції з них стало неможливим.
Багато українських підприємств, навіть якщо не зазнали фізичних руйнувань, то постраждали економічно і були змушені скоротити виробництво, або й взагалі поставити усі бізнес-процеси на паузу.
Згідно з даними Асоціації ритейлерів України, більше ніж за місяць війни закрилося близько 17 відсотків від загальної кількості міні- та супермаркетів в Україні.
На початок війни у нас працювало 736 продуктових магазинів. Зараз – працює 436. Так, 59 частково або повністю зруйновані, 40 несуть бойову варту в зоні бойових дій. На складі замороженої продукції під Броварами ворожою ракетою знищено 10 000 палет товару на суму 560 мільйонів гривень. Склад знищено.
Наше центральне виробництво у Ворзелі повністю розграбоване. Наші загальні втрати вже перевищують 2,4 мільярда гривень. Але ми стоїмо і безумовно вистоїмо, – повідомили у мережі Fozzi Group (супермаркети «Сільпо», «Фора» і «Thrash! Траш!»).
З самого початку війни уряд затвердив перелік так званого критичного імпорту – важливих, соціально значущих товарів, виготовлення яких в Україні стало неможливим внаслідок бойових дій.
До цього переліку входять:
- товари військового призначення (бронежилети, каски, захисний одяг тощо);
- медичні вироби;
- гігієнічні товари;
- тютюнові вироби;
- харчі: м'ясо, молоко та вершки, олія, овочі, кава, чай, зернові товари, кондитерські вироби, напої та ін.
Після законодавчих змін великі торговельні мережі почали пошук альтернативних постачальників товарів, виробництво яких усередині країни значно знизилося, та запустили власний імпорт харчових продуктів та товарів першої необхідності до своїх магазинів.
Мережа Fozzi Group почала самостійно імпортувати заморожену рибу, овочі, фрукти, крупи, консерви.
Мережа АТБ повідомила про налагодження прямого імпорту м’ясних та рибних консервів, макаронних виробів, сухих концентратів супів та каш, кондитерських виробів, чаїв тощо.
Постачання здійснюються з Польщі, країн Балтії та Туреччини.
Пришвидшити процеси імпорту для оперативного безперебійного постачання найнеобхідніших товарів ритейлерам допомогла постанова уряду, якою дозволили продавати імпортну продукцію без відповідного маркування українською мовою.
Ми робимо усе, щоб постачання імпортованих харчових продуктів та кормів в умовах воєнного стану було стабільним. Від цього залежить насамперед баланс харчових продуктів, виробництво м'ясо-молочної продукції та продовольча безпека держави. Тому ми ліквідували бюрократичні перепони, які в умовах війни гальмують ввіз імпортних продуктів, – зауважив ексміністр аграрної політики та продовольства Роман Лещенко.
Також у разі закриття потужностей внаслідок бойових дій операторам ринку дозволялось використовувати залишки пакування або тари для харчових продуктів і кормів за призначенням на інших потужностях, які виробляють аналогічні харчові продукти та корми.
Через це упаковування деяких звичних товарів може візуально відрізнятися від тієї, яку споживачі звикли бачити на полицях супермаркетів – етикетки можуть мати інший колір, форму, але така продукція – легальна.
Окрім великих торговельних мереж, прямий імпорт за спрощеними процедурами розпочали деякі міжнародні виробники, потужності яких в Україні були зупинені внаслідок бойових дій – вони завозять в Україну продукцію, що була виготовлена на інших їхніх заводах за кордоном.
Компанія PepsiCo, у портфелі якої такі відомі бренди як напій Pepsi, соки Sandora, холодний чай Lipton Ice Tea, чипси Lays та дитяче харчування «Агуша», вже налагодила процес завезення своєї продукції в нашу країну з інших виробництв. Розглядає можливість такого імпорту в Україну і головний конкурент PepsiCo – компанія Coca-Cola.
Таким само шляхом пішла і тютюнова компанія Philip Morris International, виробничий центр якої у Харківській області тимчасово припинив роботу. Компанія найближчим часом завозитиме в Україну свою продукцію в упакуванні європейських країн.
Вся імпортована продукція матиме українські марки акцизного податку, а також міститиме надруковану максимальну роздрібну ціну та дату виробництва.
Отже, коли ви бачите продукцію відомих компаній в упаковці, що візуально відрізняється від звичної – не варто панікувати. Скоріш за все, на територію України вона була ввезена легально.
Директор Ліги виробників харчових продуктів Геннадій Кузнєцов розповів, що партії імпортних харчових продуктів, які мають маркування мовою, відмінною від української, повинні супроводжуватися обов’язковою інформацією, викладеною державною мовою, що має надаватися закладами торгівлі на вимогу споживачів.
Тобто будь-хто має право звернутися до продавця з вимогою надати інформацію українською мовою про харчовий продукт, маркування якого не містить такої інформації.
Майже така ж ситуація і з імпортованими тютюновими виробами:
Окремі великі гравці цього ринку були вимушені зупинити виробництво. Держава пішла їм назустріч, і 15 березня до законодавства були внесені додаткові зміни, які регулюють питання упаковки тютюнових виробів. Тимчасово на період воєнного стану дозволяється імпорт та реалізація в Україні тютюнових виробів з маркуванням, що відповідає вимогам країн ЄС, – пояснив Геннадій Кузнєцов.
- акцизна марка (може бути світло-зеленого, блакитного або помаранчево-зеленого кольору);
- максимальна роздрібна ціна;
- дати виробництва, зазначених на пачці.
Джерело: УНІАН
Радіо Трек: НОВИНИ