Мінкульт вніс прикрашання хрестів на Рівненщині до «нематеріальної культурної спадщини України»

Відомство Ткаченка називає це «вбиранням»

Міністерство культури та інформаційної політики внесло до Національного переліку пʼять нових елементів нематеріальної культурної спадщини України.

Серед них, як свідчить наказ Мінкультури, є й «традиція вбирання могильних хрестів у рівненському Поліссі».

Зазначимо, що сама ця традиція прикрашання могильних хрестів спостерігається на рівненському Поліссі вже з досить давніх часів.

Нещодавно ми писали про неї з посиланням на розвідку директора Рівненського обласного центру народної творчості Ірини Рачковської-Баковецької.

Таке прикрашання, пише вона, мало свої особливості:

На жіночі хрести вішають відрізки тюлю, хустки, шалики, фартушки.

На чоловічі – вишиті, намальовані або кухонні рушники.

На дитячі – стрічки. 

Ірина Рачковська-Баковецька пояснила, що ця традиція пов'язана з вшануванням померлих в контексті культу предків, який сповідували наші пращури.

- Наряджання могильних хрестів історично несло так званий офірний (жертовний) характер – своєрідне задобрення душ померлих, аби ті «не гнівилися» на тому світі та молили Бога за всякі блага живих нащадків.

Сьогодні таке явище має естетичний характер.

Кажуть: «йду одягну бабу», «але ж гарно Василя одягли», «повісь на діда рушник» тощо.

При цьому, традиція наряджання хрестів тюлем спостерігається переважно у Соснівський та Березнівській громадах Рівненського району.

Вона прийшла пізніше і замінила вішання фартушків на жіночі могильні хрести.

 

Це щось на кшталт – приходить господиня в хату, то постає новий лад із тюлем!

 

Тюль – краса, домашній затишок, уособлення жіночого естетичного смаку...

Вішання рушників на чоловічі хрести дослідниця пояснила так:

Пам'ятаєте, як на весіллі сватів рушниками, а свашок хустками перев'язують?

 

Є деякі традиції, які ідентичні у весільному та похоронному обрядах...

 

Про це є багато інформації у різних етнографічних джерелах.

Про стрічки на хрестах дитячих могил Ірина Рачковська-Баковецька написала таке:

...це пов'язано із поминальним церковним уставом - діти, які померли до семи років, вважаються безгрішні, тому панахидна структура поминання дещо інша, ніж загальна, для дорослих.

Радіо Трек: НОВИНИ

Поширити в Facebook