Лише посміялися: українські вчителі про реакцію колег у Чехії на запитання щодо освітнього процесу

Наші діляться досвідом роботи у Європі

Не лише батьки, змушені рятувати своїх дітей від війни, діляться досвідом навчання у європейських школах. Чимало вчителів можуть розповісти про відмінності з навчальним процесом в Україні.

«Нова українська школа» поговорила з українськими учительками, які працюють у Чехії про їхні враження, зокрема із Тетяною Кучерявою, яка в Україні мала досвід викладання інформатики. Тетяна потрапила на роботу у школу міста Волари.

Нам дали завдання викладати дітям українські предмети (українська мова, я досліджую світ) і супроводжувати їх на інших предметах у чеських класах (математика, мистецтво, музика).

Перше враження

Тетяна відзначила неабияку відкритість чехів.

Діти постійно обіймаються й допомагають одне одному. 

А вчителі – осередок культури та творчості. Багато хто з них співає, танцює, грає на музичних інструментах, на мінімальному рівні може спілкуватися англійською мовою.

У класі панує дисципліна. Діти поважають учителів, а вчителі – дітей.

Я жодного разу не чула, щоб учитель кричав. 

 

Діти не бояться зробити помилку, їх не засуджують за погано написану роботу чи неправильно виконане завдання.

Оформлення зошитів та документації

Вимоги до оформлення зошитів у Чехії відсутніУчителі кажуть, що оформлення зошита – це справа дитини. Тут зазвичай пишуть число (наприклад, «1.06») і номер завдання. Нічого зайвого. Головне – це якість виконання завдання.

Щоденники зовсім не схожі на українські. Тут немає щотижневого розкладу уроків, записаних домашніх завдань тощо. Це – інструмент для спілкування вчителя й батьків. У першому розділі – шкільні пропуски. Батьки мають заповнювати, якщо дитина з якоїсь причини пропустила уроки (хвороба, сімейні обставини тощо). Другий розділ – оцінки дитини. Третій розділ заповнюється, якщо дитина щось забула: домашнє завдання, спортивну форму, підручник тощо. Четвертий – оголошення про шкільні заходи, екскурсії тощо.

Щодо заповнення учителями журналів – лише посміялися, коли я запитала. Натомість сказали, що вчитель може заповнювати, що хоче, але від нього цього не вимагають.

 

На уроці

Діти виконують багато самостійних робіт, у вчителя завжди напоготові додаткові завдання для тих, хто впорається швидше. Також учитель завжди дає додатковий час тим, хто справляється повільніше.

Вчителі постійно змінюють різновид діяльності: грають у настільні ігри з дітьми, використовують килимок для відпочинку, читання, ігор і спілкування. Тоді як домашніх завдань – мало. Звісно, це залежить від учителя, але

в нашому класі додому задавали завдання тим, хто не встиг доробити щось у класі.

 

Навчальна програма

Навчальна програма значно слабша від української. У класі не відчувається дух суперництва. Можливо, через це діти менше стараються й мають гірші академічні успіхи.

Як виявилося, наші діти не тільки краще знають математику, а й читають навіть чеською мовою краще за місцевих. Загалом середня освіта тут на один рік довша, ніж в Україні, тому, можливо, нашу програму наздоганяють наприкінці навчання.

Загалом у школі багато позашкільних заходів, екскурсій, конкурсів, свят, участь у яких супроводжується обов’язковою письмовою заявою від батьків із застереженнями щодо дитини (контакти батьків, алергії, особливості дитини тощо).

Канікули

Канікули тут менш тривалі, ніж в Україні: кілька святкових днів навесні та восени, взимку – з 24 грудня до 4 січня (приблизно) та два літні місяці. Також є один тиждень наприкінці зими / на початку весни, залежно від регіону. Проте й діти тут так не втомлюються від навчання, як українські.

Відпустки

У вчителів відпустка під час дитячих канікул. У школу вони не ходять. До початку кожного навчального року готують «статут школи» – там зафіксовані основні засади навчання в школі, права, обов’язки дітей і навчальна програма, за якою працюють, назви підручників тощо. Усі мають дотримуватися цих правил.

Матеріальна база

Матеріально-технічне забезпечення залежить від можливостей школи. Часто вчителі купують щось за свої кошти. Зарплата вчителя, як і в Україні, залежить від категорії та стажу.

Поведінка дітей в школі

Якщо трапляються ситуації, коли вчитель не може впоратися з порушником, підключається директор, який регулярно проводить виховно-профілактичні бесіди з дитиною, дає попередження тощо. Також директор може звернутися з письмовим попередженням до батьків. Якщо нічого не зміниться – до соціального центру в справах дітей.

Наприклад, була ситуація, коли хлопчик початкової школи з родини в складних життєвих обставинах приніс у школу ніж. Тоді відразу приїхали поліція і швидка допомога. Наскільки ми зрозуміли, хлопця забрали в спеціальний заклад, де проводили обстеження й соціально-психологічні роботи з ним і його родиною. А за кілька місяців він повернувся в школу.

Інклюзивне навчання

Психолог є тільки в тих школах, які змогли залучити додаткове фінансування. Посада психолога в школі не є обов’язковою.

У нашій школі є асистенти майже в кожному класі. Робота асистента вчителя фінансується з державного бюджету. Загалом інклюзивна освіта дуже розвинена, широко впроваджується, інститути розробляють спеціальні програми, залучають кошти та вчителі краще розуміють особливості дітей.

Харчування

Харчування в школах платне, група подовженого дня – також коштом батьків.

Працюють із 6 ранку до 16.30. На ГПД працюють асистенти.

Проблеми

Тут також є проблема з нестачею професійних кадрів у селах. А ще одному вчителеві доводиться викладати різні предмети. Є проблеми з учителями інформатики й англійської мови, а також бракує молодих учителів.

Враження чехів про українців

Загалом у чеській школі надихнулися здібностями українських дітей. І думають про те, щоби якось змінити навчання чеських дітей.

А ми побачили, що поряд із високими академічними навичками, не менш важливо розвивати в дітях емоційний інтелект, толерантність, взаємоповагу, а також давати дітям відчуття емоційної безпеки, довіри, психологічної стабільності в школі.

Як наслідок, отримаємо щасливу дитину без страху і стресу.

 

Радіо Трек: НОВИНИ

Поширити в Facebook