Красуня з Луцька схиляється перед Палецьким із Рівного (EPIC!)

Через історію з Siemens-ом

На Фото – Тетяна Яцечко-Блаженко у Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN.

Нещодавно учасники групи РОВНО/РІВНЕ могли стати свідками справжнього історичного відкриття.

Відкриття, яке стосувалося Рівного і фактів, що їх перед цим у Рівному – ніхто не знав.

Це була творча магія – наукового пошуку, дослідження та відкриття, яка розгорталася упродовж кількох днів просто на очах у всіх, хто читав гілку про Британську Індоєвропейську Компанію.

Почалося все з того, що Тетяна Яцечко-Блаженко з Луцька, яка багато пише на історичні теми про Волинь та Рівненщину, опублікувала матеріал Чи проходив через Луцьк 120 років тому легендарний телеграф

Зі згаданого тексту дізнаємося, що:

Після закінчення Кримської війни одним з досягнень англійців стало витребувати ними право на будівництво телеграфної лінії Лондон-Калькутта, довжиною 11 тис. кілометрів через територію тодішньої Російської імперії. Маршрут телеграфної лінії проходив через такі міста як Варшава-Житомир-Бердичів-Одеса-Сімферополь-Керч-Краснодар-Сочі-Сухумі-Тбілісі-Єреван. Будівництвом лінії та станцій займалась сьогодні відома фірма Siemens.

Роботи тривали протягом 1868-1870-х років.

Такий амбіційний проект лондонському уряду запропонувала саме німецька фірма Siemens.

Володимир Стратонов одразу «зачепив» Едуарда Палецького запитанням чи не проходила раптом та Британська телеграфна лінія через Рівне, і тут… почалося.

Далі ми подаємо лише частину дописів Палецького, але більш-менш у хронологічній послідовності, аби показати – як саме ця людина – провадить пошуки інформації.

Спочатку, ніби жартома:

Єдуард Палецький По темі цитата:

"На следующий день после открытия Индоевропейского телеграфа по легенде в кабинет ко Льву Толстому вошел его друг Владимир Чертков.
"Лев Николаевич, вчера открыли телеграф из Лондона в Калькутту, – сказал Чертков. – Теперь за несколько минут человек может передать свою мысль в другой конец планеты!"
Толстой ответил: "А есть ли у человечества мысли, которые надо передавать с такой скоростью?"

Далі починаються вже факти. Знаходиться згадка про Рівне:

«От Германии до Российской границы провода были арендованы германским правительством. Оттуда начиналась телеграфная линия, построенная Сименсами для Индо-Европейской Компании в 1868 году. Как видно на карте, линия проходит через Вацлав и Ровно в Одессу, на Черное море»

Це цитата російського перекладу великої статті в газеті «Таймз» за 1912 р.

Палецький іде далі:

Усі стовпи індоєвропейського телеграфу були з чавуну і належали англійській королеві.
Потрясає масштаб витрат, на які пішов Лондон заради одного каналу прямого зв'язку з Калькуттою. На той час це такі собі ракети Маска

Палецький не зупиняється, знаходить нові фото і факти

Найтяжче було ремонтним бригадам в горах і в місцях, де сусідні країни воювали одна з одною. Робітники часто ризикували життям, щоб поновити обірвані проводи. Найчастіше це було зимове обледеніння.
Проводи були зі сталі і часто ламалися під натиском вітру, льоду, снігу.

Був лінійний прийомо-передаючий вузол. Були інженери-телеграфісти і бригада монтерів.
Треба розуміти, що ця лінія буда окремою від всіх ліній і не мала відгалужень. Рівне і Луцьк були транзитними містами.
Згідно карти 1926 року, далі Ковеля в Європу лінія вже не йшла і ймовірно використовувалася для зв'язку в СРСР, можливо з Одесою

Виявляється ще дещо цікаве:

Важливість Індоєвропейської траси в тім, що для неї вперше в історії розробляли апарати, де морзянка відбивалася на перфострічці і потім з цієї перфострічки передавалася оператором вже підсиленою далі
Це інноваційне рішення дало поштовх до розвитку мережевого телеграфу і дозволило в рази підвищити швидкість передачі повідомлень. Завдяки перфострічці не отримані повідомлення передавалися повторно

Мало того. З’ясовується – де саме був цей Британський Телеграф у Рівному

Згідно карти, ділянка Ківерці-Рівне-Здолбунів йде здовж залізничної колії, а це значить, що лінія Індоєвропейської траси разом з іншими телеграфними лініями заходили на залізничну станцію Рівне.
Це значить там й був контрольний пункт, де відбувалась магія прийому-передачі. В місті стовпів Siemens не повинно було бути.
Тепер цілком логічно виглядає версія, що сучасне відділення спецзв'язку на станції Рівне є нащадком тих стоп’ятдесятирічної давнини зв'язківців англійської королеви.

У 1862 році в Рівному відкрився телеграф. В цей час також запрацювала Індоєвропейска лінія зв'язку. Тепер нема жодного сумніву, що ця лінія спонукала сполучити волинські міста телеграфним зв'язком
І зрозуміло, чому Тетяна Яцечко-Блаженко згадує про телеграфістів того часу, як про привілейований клас виключно дворянського походження. Це тому, що на тлі тотальної безграмотності і не освіченості в 19 сторіччі ті люди були як боги інженерної думки і творили чудо передачі слів на відстань.
Приблизно так виглядав чистокровний дворянин за роботою на телеграфному слупі .

Вражена Тетяна Яцечко-Блаженко, яка сама вважається чудовим пошуковцем, не стримується в оцінках:

Тетяна Яцечко-Блаженко

Едуард, знімаю шляпу))) ви шикарно вмієте шукати!

А Едуард – не зупиняється:

Оператор телеграфу набиває ключем текст телеграми на перфострічку. Потім отвори стрічки сформують пакети електричних сигналів і вони по дротам полетять за тисячі кілометрів. Під столом розташовано батареї живлення.

Цікаво також було дізнатися, що попри величезні капітальні вкладення та операційні видатки Siemens на Телеграфі досить непогано заробляв:

Профит для Сименс составлял 29₣ с каждой стандартной телеграммы. Этого было достаточно, чтобы вести строительство и выплачивать дивиденды акционерам.

Ну, на завершення Палецький добив усіх повідомленням про те, що вже буквально за кілька днів ми всі в Україні втратимо змогу…

Відправляти Телеграми

Ось що він розкопав:

"Укртелеком" з 1 березня 2018 р. припиняє прийом телеграм

1 березня 2018 року Укртелеком ставить крапку в історії телеграфу в Україні. "Буде припинено прийом, обробку та передання на доставку телеграм усіх видів і категорій", - повідомляє найбільший української оператор фіксованого зв'язку.

Як пояснює «Укртелеком», таке рішення ухвалено у зв'язку зі значним скороченням кількості телеграм, що пов'язано з розвитком електронних каналів комунікації та поширенням використання цифрового підпису. Ще однією причиною відмови від цієї послуги є застаріле обладнання та відсутність його підтримки з боку виробників, зазначив оператор.

Якщо у 2015 році було відправлено близько 350 тис. телеграм, то наступного року – 100 тис., а нині – лише близько 10 тис. на квартал.

Можливо для вас це й не дуже сумна новина, але зважте на заключну пораду від Едуарда Палецького

Eдуард Палецький

Отже, в середу 28 лютого в 18 годин 55 хвилин можна буде відправити останню в історії України телеграму.

Вартість слова 5 гривень + 25 гривень за доставку.

Пройде час і ця телеграма буде коштувати на аукціонах шалених грошей

Не кажіть потім, що ми з Палецьким вас про це не попереджали.

P.S.

До речі,

Цікаво, що роки будівництва чи прокладання та облаштування у Рівному описаного вище Телеграфу від Siemens, це ті ж самі роки, що їх описує у своїх «Дітях підземелля» Володимир Короленко

Радіо Трек: НОВИНИ

Поширити в Facebook