«Драматично русифіковані»: як змінилися соцмережі після початку повномасштабної війни?
Та які регіони і вікові групи продовжують перебувати у полоні російського продукту
Facebook, Twitter та Instagram відчутно українізувалися, натомість Youtube і TikTok і надалі драматично русифіковані.
Наведені в дослідженні консалтингової компанії Центр контент-аналізу дані оцінюють використання української і російської мов в українському сегменті соціальних мереж в червні 2022 року, себто на четвертому місяці повномасштабної війни.
Для аналізу були зібрані дописи з поширених в Україні іноземних соціальних мереж Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, TikTok, в тому числі й із заборонених, але дотепер використовуваних російських платформ – VK та OK.
Аналогічне дослідження з тим само набором лексем вперше було проведене Центром контент-аналізу в жовтні 2020 року.
Це дало змогу порівняти поточні дані із тодішніми й скласти певне уявлення про динаміку мовних уподобань користувачів.
Попри повномасштабну російську агресію, частка постів, написаних у соцмережах державною мовою, й надалі відчутно поступається за кількістю російськомовним дописам. водночас порівняно з 2020 роком спостерігається істотне зростання прихильності до української мови – особливо з-поміж власників приватних акаунтів
Тотальне домінування російської
Попереднє дослідження, проведене в жовтні 2020 року, наочно продемонструвало, що два роки тому простір соціальних мереж залишався територією майже тотального домінування російської мови. Хоча 77% громадян України називали українську мову рідною, 70% надавали їй перевагу на роботі або на навчанні й 63% переважно користувалися нею удома, в соціальних мережах державною мовою тоді робився лише кожен шостий допис (16%).
В червні 2022 року, на четвертому місяці повномасштабної війни, ситуація помітним чином змінилася. Проведений аналіз дає можливість зробити такі висновки:
- Російська мова втратила домінантне становище в українському сегменті соціальних мереж. Якщо розглядати найпоширеніші платформи разом, то вона ще помітно переважає (37% постів українською мовою проти 63% російською). Втім, окремішній погляд на кожну платформу засвідчує різнобіжнімовні ідентичності користувачів.
- Ключові іноземні ком’юніті, що асоціюються й є фактично пов’язаними з західним світом, – Facebook,Twitter та Instagram – показали порівняно з осінню 2020 року посутню українізацію користувачів. Якщо два роки тому частка дописів українською мовою коливалася в цих спільнотах у діапазоні 13-27%, то тепер сягнула двох третин.
Дослідники пов’язують такі зміни з набуттям чинності в січні 2021 року норми закону про обслуговування клієнтів українською мовою, внаслідок чого більшість організацій, що надають послуги, перейшли на державну мову ведення своїх сторінок.
- Воднораз дослідження показало, що (на противагу Facebook,Twitter та Instagram) російська мова дотепер відчутно або тотально домінує в чотирьох інших популярних в Україні соціальних мережах, хоча, правдоподібно, з різних причин.
Російські платформи ВКонтакте та Одноклассники, що з 2017 року заборонені в Україні, ще 5 років тому перестали бути майданчиком для офіційної комунікації влади, політиків, лідерів громадської думки та ЗМІ, а після повномасштабного вторгнення РФ, вочевидь, втратили й ту частину приватних користувачів, які прагнули відмежуватися від зв’язків із Росією.
Фактично це перетворило реліктові соціальні мережі країни-агресора на середовище спілкування осіб, здебільшого індиферентних до суспільно-політичних питань або відверто прихильних до «русского мира».
Виглядає на те, що означені чинники назавжди унеможливлять приплив до Вконтакте та Одноклассников україномовних користувачів.
- Напрочуд малою лишається частка контенту українською мовою і у західної соцмережі Youtube (5%), що пов’язано, найімовірніше, з алгоритмами монетизації, що вони спонукають користувачів працювати на ширшу російськомовну авдиторію. В підсумку кількість матеріалів державною мовою у Youtube за два роки зросла лише в межах похибки – на 2%.
Найбільш русифікуються наймолодші
Аналогічну тенденцію показав і TikTok – середовище спілкування дітей, підлітків й молоді. Частка матеріалів державною мовою тут залишилася на довоєнному рівні (приблизно третина), засвідчивши вищий рівень русифікації молодшої вікової групи населення
- Що стосується регіонального виміру, то порівняно з 2020 роком спостерігається помітна українізація користувачів західних областей України.
Разом із тим, домінує або посідає вагоме становище російська мова на сході та півдні країни, а також в Києві.
Найбільш русифікованим регіоном (поряд з Донбасом і Кримом) виступає Одещина, де лише кожен четвертий допис у соціальних мережах пишеться українською мовою.
Таким чином, російська агресія спричинила помітні зміни в порядку вживання української та російської мов в українському сегменті соціальних мереж. Facebook, Twitter та Instagram зазнали відчутної українізації.
Водночас, війна (принаймні в короткостроковій перспективі) практично не вплинула на мовний режим Youtube і TikTok. Для українізації першого з них потрібні додаткові соціальні та/або законодавчі умови. Натомість другий виглядає найменш піддатливим на впливи ззовні й пов’язаний з комунікативною ситуацією в молодіжних та підліткових середовищах, змінювати яку можливо лише комплексно.
Нагадаємо в Одесі перехожий накинувся на вуличного музиканта через українську пісню
Радіо Трек: НОВИНИ