«Драматично русифіковані»: як змінилися соцмережі після початку повномасштабної війни?

Та які регіони і вікові групи продовжують перебувати у полоні російського продукту

Facebook, Twitter та Instagram відчутно українізувалися, натомість Youtube і TikTok і надалі драматично русифіковані.

Наведені в дослідженні консалтингової компанії Центр контент-аналізу дані оцінюють використання української і російської мов в українському сегменті соціальних мереж в червні 2022 року, себто на четвертому місяці повномасштабної війни.

Для аналізу були зібрані дописи з поширених в Україні іноземних соціальних мереж Facebook, Twitter, Instagram, Youtube, TikTok, в тому числі й із заборонених, але дотепер використовуваних російських платформ – VK та OK.

Аналогічне дослідження з тим само набором лексем вперше було проведене Центром контент-аналізу в жовтні 2020 року. 

Це дало змогу порівняти поточні дані із тодішніми й скласти певне уявлення про динаміку мовних уподобань користувачів.

Попри повномасштабну російську агресію, частка постів, написаних у соцмережах державною мовою, й надалі відчутно поступається за кількістю російськомовним дописам. водночас порівняно з 2020 роком спостерігається істотне зростання прихильності до української мови – особливо з-поміж власників приватних акаунтів

Тотальне домінування російської

Попереднє дослідження, проведене в жовтні 2020 року, наочно продемонструвало, що два роки тому простір соціальних мереж залишався територією майже тотального домінування російської мови. Хоча 77% громадян України називали українську мову рідною, 70% надавали їй перевагу на роботі або на навчанні й 63% переважно користувалися нею удома, в соціальних мережах державною мовою тоді робився лише кожен шостий допис (16%).

В червні 2022 року, на четвертому місяці повномасштабної війни, ситуація помітним чином змінилася. Проведений аналіз дає можливість зробити такі висновки:

  1. Російська мова втратила домінантне становище в українському сегменті соціальних мереж. Якщо розглядати найпоширеніші платформи разом, то вона ще помітно переважає (37% постів українською мовою проти 63% російською). Втім, окремішній погляд на кожну платформу засвідчує різнобіжнімовні ідентичності користувачів.
  2. Ключові іноземні ком’юніті, що асоціюються й є фактично пов’язаними з західним світом, – Facebook,Twitter та Instagram – показали порівняно з осінню 2020 року посутню українізацію користувачів. Якщо два роки тому частка дописів українською мовою коливалася в цих спільнотах у діапазоні 13-27%, то тепер сягнула двох третин.

Дослідники пов’язують такі зміни з набуттям чинності в січні 2021 року норми закону про обслуговування клієнтів українською мовою, внаслідок чого більшість організацій, що надають послуги, перейшли на державну мову ведення своїх сторінок.

  1. Воднораз дослідження показало, що (на противагу Facebook,Twitter та Instagram) російська мова дотепер відчутно або тотально домінує в чотирьох інших популярних в Україні соціальних мережах, хоча, правдоподібно, з різних причин.

Російські платформи ВКонтакте та Одноклассники, що з 2017 року заборонені в Україні, ще 5 років тому перестали бути майданчиком для офіційної комунікації влади, політиків, лідерів громадської думки та ЗМІ, а після повномасштабного вторгнення РФ, вочевидь, втратили й ту частину приватних користувачів, які прагнули відмежуватися від зв’язків із Росією. 

Фактично це перетворило реліктові соціальні мережі країни-агресора на середовище спілкування осіб, здебільшого індиферентних до суспільно-політичних питань або відверто прихильних до «русского мира».

Виглядає на те, що означені чинники назавжди унеможливлять приплив до Вконтакте та Одноклассников україномовних користувачів.

  1. Напрочуд малою лишається частка контенту українською мовою і у західної соцмережі Youtube (5%), що пов’язано, найімовірніше, з алгоритмами монетизації, що вони спонукають користувачів працювати на ширшу російськомовну авдиторію. В підсумку кількість матеріалів державною мовою у Youtube за два роки зросла лише в межах похибки – на 2%.

Найбільш русифікуються наймолодші

Аналогічну тенденцію показав і TikTok – середовище спілкування дітей, підлітків й молоді. Частка матеріалів державною мовою тут залишилася на довоєнному рівні (приблизно третина), засвідчивши вищий рівень русифікації молодшої вікової групи населення

  1. Що стосується регіонального виміру, то порівняно з 2020 роком спостерігається помітна українізація користувачів західних областей України.

 

Разом із тим, домінує або посідає вагоме становище російська мова на сході та півдні країни, а також в Києві.

Найбільш русифікованим регіоном (поряд з Донбасом і Кримом) виступає Одещина, де лише кожен четвертий допис у соціальних мережах пишеться українською мовою.

Таким чином, російська агресія спричинила помітні зміни в порядку вживання української та російської мов в українському сегменті соціальних мереж. Facebook, Twitter та Instagram зазнали відчутної українізації.

Водночас, війна (принаймні в короткостроковій перспективі) практично не вплинула на мовний режим Youtube і TikTok. Для українізації першого з них потрібні додаткові соціальні та/або законодавчі умови. Натомість другий виглядає найменш піддатливим на впливи ззовні й пов’язаний з комунікативною ситуацією в молодіжних та підліткових середовищах, змінювати яку можливо лише комплексно.

Нагадаємо в Одесі перехожий накинувся на вуличного музиканта через українську пісню

 

 

Радіо Трек: НОВИНИ

Поширити в Facebook