

Хто в цьому винен?
Андрій Карбівничий, викладач фізики й астрономії Українського державного університету науки і технологій у Дніпрі опублікував допис про те, що джерелом безсистемності в освіті є саме ті, хто і має забезпечувати цю системність.
Освітянин пише:
З студентських років запам’ятав, що люди діляться на три категорії:
- ті які знають і вміють,
- ті які знають але не вміють та
- ті які не знають і не вміють.
Запам’ятав і те, що зазвичай ці останні керують як першими так і другими. Цей парадокс очевидно відчутний не лише в політиці, а й в системі освіти.
Бо як не крути, як не хитруй, а в системі вітчизняної освіти саме ті хто не знають і не вміють, постійно вчать решту як їм жити, що робити, що і як вчити. І очевидний доказ тому, тридцяти трьох річна історія вітчизняних освітніх реформ, - вважає Карбівничий.
Скажімо час від часу, ті хто не знають і не вміють, чи то прямо заявляють, чи то тишком нишком натякають, що фізика нікому не потрібна. Вони ж бо, нікчеми, і без фізики якось прожили. Та ще й як прожили, стали кандидатами, докторами, та великими начальниками.
От тільки не знають ті великі начальники, що світ тримається не на нікчемах, а на тих хто знає і вміє, або бодай знає. От тільки не знають ті великі начальники, що в науці, як власне і в житті, значимість людини визначається не посадою, не кількістю дипломів, звань та регалій, а реальними справами.
.
Наприклад офіційна освіта Майкла Фарадея – чотири класи початкової школи. Та це не завадило йому, сину коваля і прачки, стати тим, ким він став – великим Фарадеєм. Вченим, який наряду з Галілеєм, Ньютоном, Максвелом та Ейнштейном входить в п’ятірку найвидатніших вчених всіх часів і народів.
Ну та Бог з ними, з нікчемами. Та й з «нікчемами» я напевно переборщив (тим більше відносно прямого начальства).
Бо скоріш за все, ті хто не бачить зв’язку між фізикою та інтелектуальним і духовним розвитком людини, цю фізику вивчали за тими програмами, та тими підручниками, які дійсно переконали їх в тому, що фізика це складно, нецікаво і непотрібно.
Вони ж бо не знають, що фізика то ж не тільки і не стільки формули, теорії і закони, а в першу чергу вміння творчо та логічно мислити. Тобто те вміння без якого не буває ні путніх економістів, ні путніх юристів, ні путніх робітників, ні путніх політиків.
Та й чесно кажучи, не лише бездарні чиновники відповідальні за наявний плачевний стан української освіти. В тій чи іншій мірі відповідальні всі. Всі, хто так чи інакше причетні до цієї самої освіти, починаючи від батьків, вчителів та професорів і закінчуючи університетами, профільними інститутами, академіями та міністерствами.
Що робити питаєте?
Ну по-перше, потрібно розплющити очі, зняти рожеві окуляри і визнати той очевидний факт, що сучасна українська освіта перебуває в глибокій системній кризі, і що ця криза обумовлена не стільки відсутністю належного фінансування, скільки відсутністю бодай якоїсь системності в організації самої освіти.
Потрібно визнати, що джерелом цієї безсистемності є саме ті, хто і має забезпечувати цю системність, а отже всі ці міністерства наук і освіт, всі ці академії педагогічних і непедагогічних наук, всі ці інститути педагогік і якостей освіт, всі ці департаменти освіт, всі ці контори «роги і копита» які рецензують, контролюють та регламентують освітній процес.
По-друге, потрібно розробити чітку, зрозумілу науково та економічно обгрунтовану систему заходів, реалізація яких призведе не до чергової заміни фасадної вивіски, яку ми назвемо черговою реформою освіти, а до створення якісно нової, цілісної, гармонічно збалансованої освітньої системи. Системи, в якій кожний предмет і наповнення кожного з цих предметів, стане частиною цілісного організму, метою та результатом роботи якого є виховання інтелектуально, духовно та фізично розвинутої особистості. Особистості, яка крім всього іншого буде патріотом своєї держави, свого народу та своєї землі.
І цю систему заходів мають розробляти не бездарні нікчеми, а люди, які «знають і вміють». Люди, які розуміють, що «двійочника» i «п’ятірочника» потрібно вчити по-різному.
.
По-третє, потрібно, щоб ті навчальні програми які мають забезпечити гармонічну цілісність системи освіти, писалися і затверджувалися не в розрізнених гуртках НАПНУ, в кожному з яких свої містечкові, зазвичай шкурні інтереси, а невеликим колективом незалежних, небайдужих, фахових людей, які розуміють загальну суть та мету освітнього процесу і роль кожного предмету в цьому процесі.
Треба щоб написані під ці програми підручники, оцінювалися не тими хто власні чи то написані, чи то списані підручники державним коштом друкує мільйонними накладами, а абсолютно незалежними, небайдужими, авторитетними, бездоганно чесними і сумлінними, фаховими людьми.
.По-четверте, потрібно кардинально, і що найменше у десять разів зменшити кількість тієї освітньої та біля освітньої бюрократії, яка за тридцять три роки і за сотні мільярдів державних коштів, нічого путнього не зробила і не зробить. Бюрократії, яка імітуючи свою бурхливу діяльність, спроможна лише на оте дурнувате «надавачі освітніх послуг» та на той нікчемний звітно паперовий тероризм, який якщо і має певне відношення до освітньо виховного процесу, то тільки в сенсі знущання над нещасним, затурканим вчителем.
Першим же вагомим та безумовно необхідним кроком на шляху дебюрократизації системи освіти, має стати рішуча відмова від «освітніх» послуг того анахронізму совдепії, який під назвою НАПНУ зберігся лише в дикунській росії та Україні.
Бо маючи десятки підвідомчих інститутів, відділень та контор «роги і копита», маючи багатотисячні штати та багатомільярдні бюджети, цей монстр за десятки років, нічого путнього окрім хаосу та мильних бульбашок під назвою «освітня реформа» не створив і не створить.
.По-п’яте, система освіти має бути організована таким чином, щоб стержневими, базовими елементами цієї системи був вчитель і учень.
По-шосте, ми маємо кардинально змінити підходи до загальної організації середньої, передвищої та вищої освіти. Ми маємо усвідомити, що обов’язковість середньої освіти, зовсім не означає, що атестат про неповну чи повну середню освіту, а відповідно і квиток до передвищої та вищої освіти, мають отримувати поголовно всі, в тому числі і ті, хто за дев’ять чи одинадцять років «навчання» до толку читати, писати і додавати не навчився.
Ми маємо усвідомити, що доведена до крайнього зубожіння держава, не може і не повинна забезпечувати всіх бажаючих, і зокрема тих хто читати, писати і додавати не вміють, поголовно вищою освітою, а тим більше такою яка лише за назвою є вищою.
Втім, всі ці програми, реформи та системи заходів можуть стати реальністю лише в тому випадку, якщо ми дійсно хочемо змін на краще і готові до цих змін.
Допис вчителя фізики коментують його підписники
Марія Петрівна
Дякую Богові за Вашу відвагу і що розумієте катастрофічну ситуацію, в якій опинилася наша освіта. Потяг стоїть на місці, а чиновники його розхитують, оголошують наступні зупинки і всіх «пасажирів» ( учасників освітнього процесу) переконують у тому, що потяг рухається вперед. Сумно і страшно, що чекає нас в майбутньому від випускників таких шкіл??? Можливо, що це спланована диверсія, щоб у такий спосіб нищити молодь?????
Виявляється, що найголовніша біль вчителя сьогодні- це правильно заповнити електронний журнал тими нікому непотрібними групами результатів. Бо де логіка, коли спочатку розділяємо на три оцінки, а потім синтезуємо в одну.
Хто не може працювати, той навчає.
Хто не може навчати, той вчить як треба навчати.
Раніше на цю тему ми писали:
80 років страху й приниження. Відомий освітянин охарактеризував становище сучасних вчителів
Радіо Трек: НОВИНИ
Заблокують доступ до грошей: ПриватБанк звернувся до українців з попередженням
Величезний військовий літак прилетів до України здалеку: що відомо про секретний рейс
Куди зник переможець «Голосу країни», якому Кароль подарувала квартиру (ФОТО)
Рейтинг маєтків ведучих 1+1: як виглядають будинки Мосейчук , Осадчої, Горбунова, Падалко (ФОТО)
Стосується усіх, хто відкладав долари або євро: за валюту можуть оштрафувати — до 20% від суми
Названо по одному найпопулярнішому університету у кожній області України
Це знущання з дітей: у Міносвіти висловилися про НМТ з чотирьох предметів
Без фізики, але з фізкультурою: в українських школах приберуть частину обов’язкових предметів
Два роки спокійного життя для хлопчиків – у мережі обговорюють сенс існування коледжів
Як подвоїти «учительську тисячу» вже у січні: роз’яснення на прикладі
Біля магазина «Копійка» на розі вулиць Грушевського та Гайдамацької (колишня Струтинської) знайшли ключі. Телефонувати за номером: 0689097415
Втрачено чорну сумку - шопер з малюнком палаючий кремль в районі Автовокзалу, садок 56. В сумці були дитячий рюкзак та дитяча сумочка з іграшковим птахом папугою.
Пес втік після обстрілів. Він має довгу світлу шерсть, довгі лапи та гострі вуха. Може бути в районі Віденської, Щасливого, Мототреку або Радіозаводу. Номери власників: 068-28-97-319 або 068-041-14-08