Українка про оцінювання у британських школах: комусь це нагадало радянщину
Що оцінюють у школах Великобританії?
У спеціалізованій групі Батьки SOS у Facebook українка Надія Майбогіна вже неодноразово ділиться досвідом організації навчального процесу у школах Великої Британії.
Цього разу Надія Майбогіна розповіла про свої переживання щодо оцінювання, коли вона працювала у школі в Україні. А також, що британська система оцінювання досягнень учнів є доволі складною, і кожна школа має свободу підлаштовувати її під свої потреби.
Але є спільний підхід.
- СТАРАННІСТЬ ПІД ЧАС ЗАНЯТЬ. Замість оцінок за результатами навчання, як це відбувається в Україні, у Британії використовуються оцінки за старанність учня, його, буквально, ставлення до навчання (Attitude to Learning, ATL). Здебільшог це 4 бальна система, де, наприклад, 1 – зривав уроки і заважав іншим, 4 – докладав максимальні зусилля.
Оцінка, зазвичай, складається з таких елементів:
- Бажання вчитись (ентузіазм, уважність тощо)
- Наполегливість (здатність не здаватись перед складним і новим)
- Самомотивація і здатність працювати самостійно
- Сфокусованість на важливому і здатність досягати мету
- Здатність рефлексувати, працювати над власними помилками.
Такий підхід мотивує дитину, навіть якщо вона має ментальні особливості. Учень старався, слухав, допомагав учителю підтримувати робочу атмосферу в класі, брав відповідальність, не боявся завдань-викликів.
Оцінка за старанність не ставиться за кожен урок (хоча ніхто не заважає учителю вести свій власний журнал в тій формі, в якій зручно). В електронну систему така оцінка вноситься приблизно тричі в рік.
- ДОМАШНІ ЗАВДАННЯ також не оцінюються за правильністю виконаних завдань, а лише за сам факт їх виконання і рівнем докладених зусиль. Аналогічна 4-бальша шкала, де, наприклад, 1 – ніколи не робить д/з, 2 – виконує д/з зазвичай «для позначки», неохайно, 3 – виконує д/з так, як очікував учитель, а 4 – дитина робить більше, ніж очікують.
Важливим також є той факт, що оцінка за д/з не «змішується» з оцінками за класну роботу, як це, зазвичай, робиться в Україні. Причина така: оцінювання д/з свідчить, на думку британців, про здатність ПРАЦЮВАТИ САМОСТІЙНО, що є іншою важливою навичкою, яку варто вимірювати окремо.
- Оцінювання АКАДЕМІЧНИХ ДОСЯГНЕНЬ («правильних відповідей») відбувається на об’єктивних екзаменах/контрольних приблизно тричі на рік, відповідно до періодів навчання. Такі сесії проводять не учителі-предметники, а зовнішні, як правило, спостерігачі. Ну і які саме завдання будуть на екзамені, учитель лише здогадується. Роботи перевіряють з шифруванням прізвищ учнів.
- Оцінювання ПОВЕДІНКИ. Кожен учитель може не просто сказати слова похвали чи сказати зауваження учневі, а й зафіксувати це в шкільній управлінській програмі (на жаль, в Україні немає таких програм). Ці позитивні та негативні бали (behavior points) підсумовуються приблизно тричі в навчальний рік і є показником соціальної адаптованості учня. Позитивні бали (points, credits) можуть поставити, наприклад, за якусь творчу роботу, за проявлені лідерські якості, за допомогу учителю чи «вклад в спільноту». Я часто практикую такі оцінки, коли один учень допомагає іншому. Перелік причин для негативних балів багато, думаю, це пояснювати не треба.
Як стає очевидним, в британській школі немає так званих «тематичних» оцінок і правил їх визначення (хоча ніхто не заважає учителю вести свій власний журнал хоч на «колінці», хоч в екселі), - резюмує українка
Учитель тут не витрачає час на заповнення паперового журналу, а потреба в електронному журналі в тому вигляді, як це існує в Україні, відпадає. Оцінки виставляються в електронній системі тричі на рік (відповідно до періодів навчання).
Досвід Надії активно обговорюють українці. Не всі погодилися з тим, що підхід британців – ідеальний.
З опису англійської школи побачила частину совєцької, в яку ніколи не хотіла б повернутися. В тій, давній, оцінювали старанність, навіть оцінку виводили, яка бісила усіх нас, формочка, яку терпіти не могли. Жили мрією поскоріше покинути стіни напівтюрми. Не пам'ятаю, щоб оцінка за старанність когось мотивувала.
Оцінювання в українській школі на жаль величезний біль для дитини з особливими потребами, воно зовсім не мотивує дітей з порушенням виконавчої функції (РДУ та РДУГ), стільки сил і праці вкладаємо в мотивацію дитини, в те, щоб не здавалася і рухалася до свого власного успіху. Але шкільне оцінювання іноді б'є як цунамі....
Днями була на «батьківських зборах». Зустріч проходила онлайн з кожним вчителем окремо 5 хвилин(цього достатньо).Вчителя дуже націлені на позитивні якості, на те за що можна похвалити в першу чергу.Піймала себе на думці, що стільки добрих відгуків ніколи не чула за сина в українській школі за 10 років, хоча як виявилося є за що…
Трошки дьогтю до вашого меду. Бо в реальності все залежить від людей. В нас прийшов новий директор школи і перше, що він зробив, це викрутив всі правила й покарання на максимум. Тепер правила щодо форми виконуються всі від а до я. Навіть в 30 градусну спеку. Всі ходять в фррмених синтетичних костюмах, якщо по дорозі зі школи чи в школу хтось побачить, що учень зняв піджак, то його «зарепортять» і залишать після уроків.
Коли стає спекотно, школи розсилають повідомлення з нагадуванням, щоб дитина взяла кепку, крем для засмаги і воду.
Що не допис, то возвеличування англ.школи і якесь може і скрите, але приниження нашої.
Раніше на цю тему ми писали:
«Щоб онуки не мучились»: чи варто зменшувати літні канікули і частіше відпочивати протягом року?
Радіо Трек: НОВИНИ