Студенти не дурні: чому абітурієнти не обирають інженерні спеціальності?

А йдуть працювати офіціантами та кур’єрами?

Анна Мінюкова, інженер шляхів сполучення, асистентка кафедри мостів, тунелів і гідротехнічних споруд Національного транспортного університету, експертка Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти висловилася у соєму блозі на Освіта.ua на цю тему.

Абітурієнти та їхні батьки бачать поточну ситуацію із зарплатами та можливостями на підприємствах, авіації і залізниці.

 

Майбутні студенти думають за професії, де платять гроші (тут і зараз). А не якесь ефемерне відновлення, бо інженер в Україні – на мінімалці.

При цьому, зазначає інженерка, вчитися на технічних спеціальностях значно складніше.

При цьому закінчити університет, вивчити теоретичну механіку, опір матеріалів, навчитися проєктувати мости – усе це зовсім не означає, що людина буде стабільно заробляти або жити гідно.

 

У тих же юристів більша «мобільність» – можна бути керівником будь-чого, у тому числі і підприємств інфраструктурно-транспортних галузей, де хороший фахівець у більшості випадків може вирости максимум до головного інженера.

Анна Мінюкова. Фото з Facebook

Анна Мінюкова звертає увагу, що в історії України були кілька періодів, коли інженерна професія мала попит.

  • Перший – будівництво траси Київ – Одеса (2002–2004). Уперше за багато років у галузі з’явився стабільний попит на кваліфікованих спеціалістів, а робота кипіла.
  • Другий – підготовка до Євро-2012 (2010–2012). Масштабні реконструкції аеропортів, вокзалів, будівництво нових доріг і транспортних розв’язок створили умови для зростання професії. Тоді зарплати стали більш конкурентними, а на ринку праці з’явилося чимало вакансій для інженерів різних профілів.
  • Ще один сплеск стався з початком програми «Велике будівництво» (2019–2021). Завдяки значному фінансуванню дорожньо-будівельна галузь знову ожила – відновилися великі проєкти, а попит на інженерні кадри зріс. Професія знову стала актуальною, а молодь почала бачити перспективи.

Проте, - пише Мінюкова, - між цими періодами завжди були роки спадів, скорочень і безробіття.

Після кожного «буму» слідували затримки фінансування, замороження об’єктів і масові скорочення. Фахівці втрачали роботу, змушені були шукати заробітки за кордоном або змінювати професію.

 

Такі цикли створювали атмосферу невизначеності і невпевненості у майбутньому, що й стало однією з головних причин відтоку кадрів та низького інтересу молоді до інженерних спеціальностей.

Також авторка звертає увагу, що більшість студентів ще під час навчання йдуть працювати, але не за спеціальністю – бо там не платять.

Анна Мінюкова. Фото з Facebook

Студенти не дурні. Вони швидко розуміють, що офіціант, кур’єр або касир з першого курсу заробляє більше, ніж інженер на випуску.

Проблема - підготовка кваліфікованих кадрів

Щоб отримувати достойну заробітну плату, треба бути хорошим інженером. Але проблема в тому, що українські виші вже давно не випускають інженерів у класичному розумінні цього слова.

Для прикладу, за освітньою програмою «Мости і транспортні тунелі», яка історично вважається однією з найскладніших і найпрестижніших інженерних спеціальностей, у 2025 році середній бал НМТ серед вступників становить лише 135 балів.

 

Це майже мінімальний прохідний поріг, отже, багато вступників не мають достатньої підготовки з математики, фізики, української.

При тому один важливий показник, який демонструє справжню мотивацію абітурієнтів, – це пріоритетність поданих заяв. У 2025 році серед вступників на інженерні спеціальності лише одиниці обирали їх як перший пріоритет. Більшість ставила цю спеціальність десь п’ятою, восьмою або навіть дванадцятою – просто «щоб щось було». Це означає, що левова частка заяв – неусвідомлені та випадкові.

Формально конкурс є, але його створюють не ті, хто хоче стати інженером, а ті, хто просто намагається вступити хоч кудись.

Освіта перетворюється на формальність. А сам студент часто сприймає навчання не як шлях до фаху, а як соціальну норму: «треба мати диплом».

 

Водночас сам фах не гарантує ні гідної зарплати, ні роботи за спеціальністю, тож зусилля здаються марними.

І поки бюджетне місце розглядатимуть як «соціальний бонус», а не як інвестицію в фахівця – технічна освіта залишатиметься імітацією.

В інженерні спеціальності будуть йти, якщо буде де працювати і якщо буде нормальна ринкова заробітна плата. Люди не можуть жити від політичного проєкту до проєкту. І поки немає інституційної стратегії, довгострокового фінансування і гарантій оплати, – ця галузь не буде привабливою для студентів, - робить висновок Мінюкова.

Радіо Трек: НОВИНИ

Радіо ТРЕК у Telegram · Twitter · Facebook.
Viber: 063-734-106-4

Оксана Герасимчук

Відкрити плей-лист

Загублене службове посвідчення прокурора

Загублене службове посвідчення прокурора видане на імʼя Ваколюк Юлії Олександрівни. Прошу вважати недійсним.

Загублено рюкзак із документами

Загублено рюкзак золотистого кольору на зупинці біля Сільпо біля автовокзалу. В ньому  документи, на прізвище Годунко, гроші та дитячі речі. Якщо хтось знайшов, повідомте за номером 0978401501.

Знайдено паспорт у Рівному

Вчора на проспекті Миру на переході біля "Фокстроту" було знайдено пластиковий паспорт України, на ім'я Мікаберідзе Максим Максимович 05.04. 2006 р.н, харківська прописка. Звертатись за телефоном 0979764361 - Богдан

Більше оголошень