Найдовша в Європі вузькоколійка – зупинилась. Поліщуки у відчаї: «Чи запрацює знову?» (ФОТО)
Звертаються до Укрзалізниці
На Рівненщині жителі двох північних районів можуть залишитись без сполучення.
Найдовша в Європі наявна вузькоколійка – зупинилась. «Кукушка», як її називають, з березня не їздить через карантин, але і у тому, що буде їздити знову – є сумніви, бо обходиться вона Укрзалізниці надто дорого.
А от місцевим без неї – скрутно, пише Суспільне.
Якщо їхати до села Антонівка Володимирецького району – доведеться проїхати відрізком такої дороги, ремонту якої не згадають і місцеві. Це і не найгірша, і не єдина погана дорога півночі Рівненщини.
Тому існує тут і альтернативний транспорт – вузькоколійна залізниця, яка сполучає Антонівку із Зарічненський районом.
Олександр Мельник живе в п'ятдесяти метрах від вузькоколійки та депо. Тут він і працює вже понад 10 років.
- Чим більше людей буде знати про цю вузькоколійку – тим буде менше шансів її закрити, – вважає чоловік.
Суспільне їздило вузькоколійкою у лютому 2019-го. За чотири години в дорозі «кукушка», як її називають місцеві, проїжджає 106 кілометрів через 18 населених пунктів. А ще переїжджає 153-метровий дерев'яний міст над річкою Стир, розташований він між селами Млинок та Біле.
Вузькоколійка проходить по таких місцях... Володимирецький район ще більш-менш має інфраструктуру, а вже Зарічненський район, за Володимирцем від села Біле до Острівська – то там вже дуже мало доріг, там асфальтованих доріг практично немає ніяких, каже Олександр Мельник.
Від райцентру Володимирця до села Біле – 30 кілометрів. Туди знімальна група автівкою їхала понад годину.
Через погану дорогу маршрутка у селі Біле з'являється також за специфічним графіком.
— Автобус на тиждень три рази ходить. Понеділок, середа, п'ятниця, – каже житель с.Біле Ігор.
Чого бояться місцеві
Люди, з якими Суспільне поспілкувалося у селі Біле, бояться, що рух вузькоколійкою так і не відновлять.
— Нею люди старі, пенсіонери на базар в сусіднє село їздили.
Це з'єднання двох районів. Навіть щось передати комусь, то на поїздок сіли і передали кимось, там зустріли й забрали.
А зараз закрили. Бажано, щоб «кукушка» їздила. Це робочі місця, – каже жителька с.Біле Любов Кобець.
Люди також кажуть, що на вузькоколійці працюють цілі династії.
— До залізниці через хату люди відношення мають.
Але зараз, коли залізниця взагалі стала, то люди відчули, що якщо його закриють – то все, що було, воно рухне і ніхто його потім не відновить, – розповіла секретарка Антонівської сільської ради Жанна Іщик.
— Я думаю, зараз найбільша небезпека її закриття. Тому що залізниця збиткова, – додає працівник вузькоколійної залізниці «Антонівка-Зарічне» Олександр Мельник.
Постійно в підвішеному стані
Розмови про закриття вузькоколійки – не безпідставні. Вперше про це заговорили у 2007-му році. З того часу родина чоловіка бореться, аби зберегти цей унікальний для Полісся об'єкт. Адже це найдовша вузькоколійка в Європі, яка досі діє, попри вік.
Рухомий склад побудований у 50-х роках, рейки датовані 1908-м. Туристи теж про неї знають і приїздять навіть з Європи.
— Дружині прийшла ідея зробити фестиваль. Спочатку ми планували його називати «Поліський трамвай».
Але потім фестиваль перейшов в руки районної влади і його назвали «Бурштиновий шлях».
Він був зроблений для того, щоб популяризувати її. До нас почали їхати австрійці, поляки, з Європи люди.
Вони пропонували тут відкривати більше туристичних поїздок, – каже пан Олександр.
Аби ще більше зацікавити туристів, на подвір'ї свого будинку чоловік облаштував музей раритетних тепловозів. Проте, через карантин цьогоріч фестиваль не відбувся, тож не було тут і туристів.
Що каже Укрзалізниця і влада
Суспільне звернулось до залізничників з офіційним запитом. Там відповіли:
утримання «кукушки» у 2019-му році обійшлося у 23 мільйони гривень, тоді як доходи магістралі склали 258 тисяч.
І вважають, що було б доцільно отримувати від регіону компенсацію за збитки.
Чи відновлювати рух, додали, будуть вирішувати після карантину.
Коштів на утримання вузькоколійки немає і на рівні області – відповіли Суспільному в облдержадміністрації.
Але, кажуть, було б добре, щоб її спільно утримували держава і приватні партнери.
Поки на простої
Вузькоколійний потяг стоїть у депо, рух припинили з березня. «Кукушку» раз в тиждень виганяють з депо, аби не заіржавіла. А ще за час вимушеного простою локомотив підремонтували та підфарбували.
— Був час відремонтувати гарно вагони, теплотяг. Вони дуже гарно пофарбовані, тягові двигуни і інше – все пороблене.
Незрозуміло, чому... маршрутки їздять, а у нас у вагонах навіть можна зробити більшу дистанцію, – каже працівник вузькоколійної залізниці Олександр Мельник.
Післяслово
Залізничник Олександр Мельник свого часу пропонував заробляти на вантажних перевезеннях – по лінії руху поїзда добувають торф. Проте, керівництво залізниці твердить: домовленостей щодо подальшої експлуатації вузькоколійки так і не досягли.
Фото - Суспільне Рівне
Наші новини у Тelegram. Номер Радіо ТРЕК у Viber: 063-73-4-106-4
Радіо Трек: НОВИНИ