Замість паперової – електронна трудова книжка. Що зміниться в житті українців

Базу електронних трудових книжок наповнюватимуть п’ять найближчих років

Нещодавно Кабінет міністрів схвалив законопроєкт про введення електронної трудової книжки. Тепер документ повинен ухвалити парламент, після чого в Україні будуть поступово зникати паперові трудові книжки. Про переваги й недоліки електронних трудових книжок докладно розповідає сайт «Сьогодні».

Після ухвалення законопроєкту міністр соціальної політики Марина Лабезна зазначала, що впровадження такого документу – шлях до автоматичного призначення пенсій за віком через особистий електронний кабінет особи на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України.

За задумом, паперові трудові книжки залишаться на руках у самих людей, а весь облік трудової діяльності вестиметься в електронному форматі. Якщо ж працівник захоче, щоб всі відомості були також в його паперовій трудовій, відділ кадрів зобов'язаний буде вносити в книжку всі записи.

Завдяки електронному обліку трудової діяльності, пенсії за віком українцям також хочуть нараховувати автоматично, а якщо у працівника будуть якісь уточнення, він зможе внести їх в будь-який момент. У Мінсоцполітики повідомили, що наповнити цей реєстр планують впродовж наступних п'яти років.

«Сьогодні» наводить коментар юриста Дениса Солов'я. Він каже, що в електронній трудовій книжці можна подивитися інформацію про трудові відносини працівника і роботодавця, починаючи з 1998 року. Інформацію про трудову діяльність до 1998 року можна буде подати у вигляді сканованих копій, завірених електронним підписом. Денис Соловей зазначає, що навіть у разі втрати паперової книжки, уся інформація буде доступною онлайн.

Відомо, що на кожну застраховану особу заводитиметься персональна електронна облікова картка. Ці дані зберігатимуться ще 75 років після смерті людини.

Електронна трудова книжка буде розділена на п'ять частин: 

  • Перша частина складатиметься з номера посвідчення застрахованої особи, ПІБ, дати народження, статі, громадянства, зацифрованого підпису і фото, а також місця проживання, номера телефону та адреси електронної пошти. Пізніше будуть внесені відомості про смерть.
  • Друга частина – інформація про страховий стаж, заробітну плату, сплачену суму ЄСВ.
  • Третя частина вказуватиме особливий статус громадянина.
  • Четверта частина покаже виплати за окремими видами загальнообов'язкового державного соцстрахування.
  • П'ята частина міститиме загальний страховий стаж українця, – розповідає юрист Олег Горецький.


Уже зараз кожен українця може перевірити інформацію про записи у своїй трудовій книжці, починаючи з 2000 року, в особистому кабінеті на сайті Пенсійного фонду. Щоправда, для того, щоб увійти в кабінет, знадобиться особистий ключ електронно-цифрового підпису (ЕЦП). Але електронні книги просто сканують і таким чином вносять дані в єдину базу, тому в уряді хочуть зробити цей процес сучаснішим і спрощеним.

Юристи зазначають, що інформація, яка є в електронній трудовій книжці, вже підтверджена і в майбутньому не виникне проблем з неправильним заповненням та визнанням недійсними записів або ситуацією, коли запис в книзі вносився фіктивно, без нарахування податків і подання відповідних звітів. Зникне й проблема, коли роботодавець не віддає трудової книжки – тепер проконтролювати інформацію у ній може сам працівник.

При низці очевидних переваг, в електронних трудових книжках є й мінуси.

«Сьогодні» за коментарем юриста застерігає, що з моменту їх впровадження може виникнути низка судових позовів і скарг про невідповідність електронної інформації фактичній. Це може стосуватися причин звільнення або іншої інформації, яка вноситься до реєстру. Тож українцям радять перевіряти дані які вноситимуть в електронну трудову книжку, і якнайшвидше їх виправляти у разі неточностей.

Ще один несподіваний нюанс – назва компанії підтягується до пенсійного фонду за кодом ЄДРПОУ. А якщо назва компанії зміниться, то у вашій історії роботи буде вже нова назва. Наприклад, якщо у вас досвід роботи в будівельній сфері й компанія називалася "будівельник 6", а потім вона перепрофілювалася і змінила назву на "автоломбард 2", то у вас в пенсійному кабінеті буде "автоломбард 2", що буде виглядати трохи дивно.

Докладніше – на сайті «Сьогодні».

 

Наші новини у ТelegramНомер у Viber: 063-73-4-106-4

Радіо Трек: НОВИНИ

Поширити в Facebook