Про Сонце, Хрест, Бога та Диявола у брендах Рівного
Замітки на полях дискусій і ристалищ
Кілька місяців тому, коли ще все тільки починалося, до Рівного приїхав представник польського міста Люблін. Зайшла мова про нещодавно представлений бренд Рівного, який розроблявся за гроші ЄС в межах транскордонного проекту, що його фінансував Брюссель, і в якому чи не головним реципієнтом було, власне, м. Люблін.
Моє ключове запитання стосувалося київської фірми, якій доручили розробку бренду для Рівного та підбір дизайнерів для виконання логотипу під цей бренд.
Чому саме киянам треба було передоручати цю справу? Чому не можна було, щоб бренд Рівного у межах цього проекту розробили й намалювали самі рівняни? Якась рівненська фірма?
Поляк, який на інші запитання по конфліктній ситуації довкола бренду відповідав знехотя, тут пожвавішав:
Усе дуже просто. У Рівному немає дизайнерської фірми, яка б спеціалізувалася на брендуванні територій та міст. Така фірма є в Києві. ЄС, та взагалі ніхто, ніколи б не виділив гроші для когось, хто не має відповідного досвіду та портфоліо. Це по-перше.
А по-друге, люди, які живуть у самому місті, типово не можуть добре розробити бренд для нього. Вони, зазвичай, мають ті чи інші упередження, певні ментальні установки. Тому загальна практика – залучати для подібних задач спеціалістів із інших міст. Які мають більш відсторонений погляд на речі.
До цього можна ставитися по-різному, але, якби ми з вами були бюрократами ЄС, і від нас залежало виділення аналогічного ґранту в 10 тисяч євро для розробки бренду в якомусь місті… Відін, про яке ми нічого не знаємо окрім того, що це якийсь болгарський обласний центр, то ми, найпевніше, думали би і діяли за логікою чиновників з Брюсселю:
- А є там в тій Болгарії хтось, хто має досвід у розробці брендів міст та територій?
- Ну, в самому Відіні немає, але в столиці у них є одна контора. «Branders» називається. Виглядає пристойною як для Болгарії. Має більше десятка партнерів у ЄС: у Німеччині, Франції, Італії, Польщі – в різних країнах – ось перелік.
Має досвід брендування сімнадцяти тамтешніх територій і міст – ось повний перелік.
Опирається на певний набір методик типу HIT-моделі (Heritage - Innovations - Trends), «Double Loop», 3Т (Tell - The - Truth), 3С-моделі (Construction - Cooperation - Communication) – ось повний перелік.
Одним словом, виглядає, що їм можна це діло доручити.
- Ну, то ОК. Нам для звітності цілком підійде.
Цей діалог вигаданий, компанія «Branders» працює у Києві, і йдеться про Рівне, але загалом логіка вибору підрядчика під розробку бренду для нашого міста виглядала десь саме так. Усі названі регалії компанія «Branders», дійсно, має.
Має вона і своєрідний девіз: «Devil is in the details» (диявол у деталях)
Вислів відомий, але мало хто знає, що початково девіз цей у німецьких середньовічних майстрів звучав як «Бог у деталях»
Так чи інакше, результати своєї півторарічної діяльності з розробки бренду Рівного «Branders» нам представив у грудні, і результати ці багатьом не сподобалися.
Ну, як багатьом. Як мінімум кільком десяткам інтернет-активістів, які почали обзивати запропонований бренд різними нехорошими словами.
Ви їх чули, повторювати не будемо.
Але, давайте на секунду уявимо, що той самий «Branders» працював би так само і за ті ж самі гроші. Проводив би тут півтора роки різні дослідження, фокус-групи, як він це робив. Доручив би комусь розробку фінішного малюнку, і зрештою представив би нам свій доробок.
Ось такий
З гарантією у 90% можна передбачити – якою б була реакція тих самих інтернет-активістів.
Здійнявся б величезний галас: «На що потрачено 300 тисяч гривень!», «Що це за робота!?», «Знову відкати, знову розкрадають наші гроші!», «Що це за хрест!?», «Чому кацапський Андреевский хрест має бути брендом Рівного!?», «Взяли шапку нашої брами доточили до хреста і називають це брендом!», «Скоти! Вони поставили на Рівному хрест!», «Це хрест на нашому місті!», «Цей бренд розробляли виродки, які ненавидять Рівне!», ну і т.п.
Реакція була б десь саме такою, як була, або дуже подібною. Просто, з принципу.
У результаті ті ж самі люди створили б ту ж саму групу з розробки якогось Альтернативного бренду, так само завзято провели б конкурс і не виключено, що в ньому переміг би якийсь інший бренд. Можливо у вигляді – кола.
Не факт, безперечно. Зараз важливим є інше. Важливо, що який би бренд не представив нам «Branders», все одно були б незадоволені. Навіть, якби той бренд нам розробляла якась інша фірма чи Артемій Лебедєв - лічно.
Однак, справа навіть не в цьому. Справа – у деталях.
Деталь, на яку мало хто звернув увагу, полягає в наступному:
Жоден… Жоден і з десяти першорядних дизайнерів Рівного – не взяв участь у конкурсі на розробку альтернативного бренда міста.
Не будемо принижувати чеснот учасників конкурсу. Мені особисто багато робіт заімпонувало, але… Чому ніхто із першої десятки не подав своєї роботи?
Назвемо лише кількох: Олексій Литвин, Ігор Сірочук, Артем Зубкевич, Ігор Павлюк, Олексій Огонь, Анатолій Штенько – чому вони не подали своїх робіт?
Відповіді можуть бути різними. Наприклад, «Не прийшла в голову продуктивна ідея». Припустимо. Але ще десь півтора чи два роки тому мав розмову з одним із вищенаведеного переліку.
Пригадується, за сам малюнок і бренд-бук для містa дизайнер називав ціну 2000 євро. Це не включаючи опитувань, фокус-груп і т.п. Про це тоді не йшлося – виключно робота дизайнера.
На запитання: «А якщо провести конкурс серед дизайнерів міста?», - відповів:
Ні в яких конкурсах участь не братиму. Якщо буде хтось готовий заплатити гроші, я візьму замовлення і зроблю як треба. А брати участь у конкурсах – ні. Це до інших.
Вочевидь, людина розуміла: якщо буде конкурс, то навіть, якщо він запропонує найкращий у світі варіант, то далеко не факт, що переможе саме його робота.
Бо тут виникає інша деталь, на яку мало хто звертає увагу: «А судьи – кто?»
В конкурсі на Альтернативний бренд Рівного суддями виступило приблизно 1,5 тисячі громадських активістів, симпатиків акції, зацікавлених рівнян та друзі авторів лого.
Вибрали хрест. ОК
Тепер активісти змушують депутатів, які мають таке ж поняття в дизайні як, приміром, ми з вами, вибрати серед двох варіантів: хрест і коло. При чому, вимагають вибрати - хрест.
При всій повазі до депутатів, відповідне рішення, якщо вже по-хорошому, то мали б ухвалювати – дизайнери. І дизайнери не з Рівного. А якісь провідні дизайнери з кількох міст України, які б не знали всіх наших баталій, не були б від них залежними і не боялися б подальшого цькування та таврування з боку тих самих громадських активістів, які вважають, що тільки результат проведеного ними конкурсу є єдино правильним і достойним схвалення.
Пробачте, але я вважаю – інакше. І поясню чому.
Червоний хрест мені категорично не подобається. Так, це моя суб'єктивна думка. Але я не вірю, що він відображає дух і природу нашого міста.
Це знак – агресії. Очікування агресії. Якийсь наїжачений щит.
Цей знак – питомо – архаїчний. Він був би цілком прийнятним, якби ми жили у середні віки і вели війну із Тевтонським орденом. Щодня готуючись до бою із зайдами Але до чого він нам сьогодні? Яким боком він має залучати до нас інвесторів та туристів?... Алюзіями на середньовіччя та замок із вежами, якого у нас нема?
І як він може вести вперед, вказувати перспективу? Тим паче – модерну перспективу розвитку Рівного? Мені це важко уявити.
Натомість коло – це класичний символ Сонця. (Хрест, до речі, теж часто читають як символ сонця. Зокрема, у відомій свастиці, але не тільки). Однак коло це – безумовний символ Сонця.
Мало того. Кольори запропонованих кілець мені здаються більш – прийнятними та природними для Рівного. Ми ж спокійне нормальне місто.
По-третє, мені дуже подобається те, що запропоноване коло, це не тільки коло. Але й смужки, стрічки. У них є динаміка, життя, рух.
Із цим легко працювати: вони можуть огортати ті чи інші об’єкти, вони можуть вказувати на них, чи вести до них. Вони можуть, врешті-решт, вирішуватися десь знову у коло чи навіть – сферу: чистий образ Сонця.
І тут ми приходимо до основної деталі.
Не дуже то й важливо – який саме із двох варіантів Хрест чи Сонце оберуть депутати. Важливо – ЩО ми будемо з обраним варіантом робити далі. Як саме – той чи інший варіант – буде застосований у життєвому просторі міста. Що він буде додавати до його образу та атмосфери. Як саме він робитиме наше місто – більш привабливим.
Тут варто згадати Ігоря Павлюка, який ще в одному з перших матеріалів на цю тему сказав:Головне не який саме буде бренд, а як він буде використовуватися. І чи буде використовуватися – взагалі. Бо відомо, що звикнути можна до будь-якого логотипу, головне, щоб місто дійсно було КЛАСНИМ і КОМФОРТНИМ, тоді знак саме так і буде сприйматися))
А Олексій Литвин з того ж приводу тоді зауважив
Моя думка така... Якщо є люди, які вкладають у це діло гроші, і, можливо, планують вкладати ще, то нам тут у Рівному варто подумати над тим – як це все максимально оптимізувати, розвинути, довести до пуття та використати на користь міста.
І от, наскільки мені відомо, думку Литвина взяв на озброєння Олексій Огонь, який спробував бренд від «Branders» доопрацювати і розвинути. Як саме - невідомо. Ми побачимо це 31-го, але в мережі почали з’являтися роботи, за якими легко впізнати руку і стиль саме Огня.
Він людина творча, можливо йому вдасться продемонструвати депутатам щось реально динамічне, цікаве й новаторське. Хоча, можливо, що не менш цікавою і несподіваною виявиться презентація Андрія Цьося, робота якого перемогла в Альтернативному конкурсі.
У, будь-якому випадку, бренду у Рівному бути, і чекати залишилося не довго.
Радіо Трек: НОВИНИ