Е-квиток у Рівному існує лише «на папері». Чому?
Рівне свого часу задекларувало готовність до впровадження електронного квитка у громадському транспорті. То чому ми досі платимо за проїзд у тролейбусі кондуктору?
Єдиний квиток для всіх видів громадського транспорту на основі безконтактної електронної пластикової карти – ідея, яка кілька років тому здавалась чимось нереальним.
Нині ж надворі 2019 рік, і
у Києві, наприклад, з 1 листопада цього року пасажири громадського транспорту користуватимуться виключно карткою метро, карткою киянина чи електронним квитком.
Пільгові категорії й надалі пересуватимуться містом безкоштовно після пред’явлення оригіналу документа на контролі. Наприклад, в метро.
Електронний квиток впроваджено не лише у столиці. До прикладу, у Львові та Чернівцях теж можна оплатити проїзд е-квитком у трамваях і тролейбусах.
На фініші впровадження електронної оплати у Вінниці — там місцева влада уклала договір з чеською компанією Mikroelektronika. І вже до 1 листопада цього року 700 одиниць громадського транспорту обладнають спеціальними терміналами.
Уже 2 роки, з 2017-го, у багатьох містах проїзд у транспорті можна оплатити за допомогою QR-коду та смартфона з Приват 24.
Таке транспортне рішення від ПриватБанку, за статистикою, дуже подобається молоді. Хоча це був лише перший етап впровадження електронної оплати проїзду.
У 2018 році у трамваях Дніпра з допомогою ПриватБанку встановили валідатори для безготівкової оплати проїзду. Витрати з обслуговування на себе теж взяв банк.
Валідатори від ПриватБанку працюють не лише у транспорті великих міст, а й в прифронтовій Авдіївці. При цьому оплачувати проїзд пасажири можуть картою будь-якого банку.
Тобто, озираючись на досвід інших міст, електронний квиток у Рівному має спростити та зробити більш прозорою оплату за проїзд у громадському транспорті.
Для пасажирів – це передовсім зручність, яка в перспективі дозволить суттєво економити. А ще це можливість уникнути пільгової дискримінації.
А ще - це безпека, адже водій займатиметься своїми безпосередніми обов’язками, а не продаватиме квитки.
Для міста – це статистика. Облік реального пасажиропотоку, завдяки якому буде зрозуміло, хто, скільки, коли й куди перевіз.
Ця інформація допоможе оптимізувати маршрути, підрахувати реальну кількість «пільговиків» та підрахувати суми компенсацій перевізникам.
Серед інших переваг, запропонованих ініціаторами впровадження е-квитка, боротьба з корупцією та виведення величезної суми готівки з «тіні».
Та поки влада українських міст впроваджує електронну оплату проїзду у транспорті, Рівне – чекає.
Позаторік місцева влада нібито уклала відповідні угоди з ІТ-компаніями та одним з українських банків. Втім, згодом дію угод пригальмували. З невідомих причин.
Тож, поки рівненські чиновники ґрунтовно вивчають досвід інших міст, розповідає начальник управління транспорту та зв’язку Рівненської міської ради Віталій Миронюк:
- Почнемо з того, що поки в Україні немає жодного міста, де б повноцінно працювала система. Ми не поспішаємо, не хочемо бути першопрохідцями, оскільки це серйозні фінансові витрати. От наприклад, Житомир вже витратив на це 15 млн бюджетних коштів. Львів – ще більшу суму витратив, щоправда, там залучені кошти Європейського банку реконструкції та розвитку (планувалось, що ЄБРР надасть кредит до 10 мільйонів євро за місцевого внеску 1,2 мільйона євро – авт.).
Ми, коли дізнались про такі ресурси, то прийняли рішення тимчасово зупинити процес впровадження електронного квитка у нас. Поки вивчаємо чужий досвід. Коли ми вивчимо помилки інших міст, тоді шукатимемо шляхи реалізації проєкту у нас.
Тут треба розуміти, що сама пластикова картка пасажира – верхівка айсберга. Поповнити її можна, можна придумати систему оплати, врахувати відстань і таке інше. Можна придумати, як поповняти ці картки. Але для того, що її зчитувати, треба програмне забезпечення та спеціальне обладнання. Воно дороге. Не знаю, чи погодяться приватні перевізники купувати за свої кошти ці валідатори, оці самі зчитувачі. Якщо у тролейбусах, а в нас єдине комунальне підприємство «Рівнеелектроавтотранс», валідатори ми ще зможемо встановити, то як бути з маршрутками?
Щодо тролейбусів, а їх щодня виходять «на лінію» понад 70 штук, то тут працюють кондуктори, яким по кілька разів до людини доводиться підходити, аби та заплатила за проїзд. А враховуючи досвід Тернополя, де після впровадження електронного квитка у тролейбусах дохід знизився на 20-30%, ми взагалі ризикуємо лишитися без заробітку. До того ж, доведеться звільняти кондукторів, а значить, люди залишаться без роботи, а пасажири – без контролю. На жаль, наших людей ще треба готувати до впровадження електронних квитків, бо не кожен буде платити за проїзд.
Зі слів Віталія Миронюка, складно буде і «вилікувати головний біль» перевізників. Йдеться, очевидно, про компенсацію за перевезення пенсіонерів, АТОвців та інших пільгових категорій населення.
- Відомо, що пільговій категорії населення мають безкоштовно видати пластикові картки. Але це місцевим пільговикам, а що робити тим, хто приїде з навколишніх сіл чи з іншого міста? Вони ж теж мають право їхати безкоштовно, а хто за них заплатить?
Звичайно, ми розуміємо, що весь світ таке впроваджує, але ми не маємо ані можливості, ані ресурсу для таких дорогих експериментів. Для старту, як мінімум, треба з бюджету виділити 15 млн грн. Це великі кошти.
Ми починали цим займатись, позаторік навіть уклали угоди з деякими фірмами, але згодом весь цей процес пригальмували. Ну, тоді, коли почали вдаватися в деталі. До речі, питання впровадження електронного квитка мали б врегулювати на законодавчому рівні. Знаю, що цим питанням займався заступник міського голови Віталій Герман. Він працює у спеціально створеній комісії при Кабміні, яка напрацьовує зміни до законодавства у цій сфері, – резюмував Віталій Миронюк.
Служба інформації «Радіо Трек» зверталася за коментарем до профільного заступника міського голови Рівного Віталія Германа.
Втім, відповідь була короткою:
- У нас є певні напрацювання. Фахівці профільних управлінь, в тому числі й управління стратегічного розвитку міста, розробили й готові презентувати відповідні проєкти рішень на виконкомі. Більше сказати нічого не можу. Поки що. Але, запевняю, місто рухається у напрямку впровадження електронного квитка, адже це комфорт його мешканців.
Додамо, єдиної схеми впровадження системи електронного квитка в Україні й справді немає.
Повноваження передали на місцевий рівень. Тобто вибір автоматизованої системи обліку оплати, порядок її функціонування, типи електронних квитків – усе віднесено до повноважень місцевої влади.
Кінцевої дати, до якої має бути впроваджена система електронного квитка, теж немає.
Рушійною силою для міської влади щодо вдосконалення транспорту має бути запит від суспільства, заявляють експерти. І додають –
в багатьох містах система не запрацювала повноцінно через «конфлікт інтересів».
Наші новини у Тelegram. Номер у Viber: 063-73-4-106-4
Радіо Трек: НОВИНИ