На збори - 2 хв, на доїзд – 10 хв. Або чому у «швидкій» Рівного головний … диспетчер

Рік тому розпочала свою роботу Єдина оперативно-диспетчерська служба обласного Центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф.

За цей період, і саме завдяки появі такої структури, вдалося перебудувати систему надання екстреної медичної допомоги в області, значно прискорити передачу та обробку інформації, а також запровадити вибір оптимального маршруту для «швидких». Про це пише «Медичний вісник».

Вся інформація обробляється автоматично, каже заступник головного лікаря центру Олег Ушкевич:

На цей час єдина оперативно-диспетчерська служба спрямовує роботу 91 виїзної бригади і приймає понад 400 викликів за добу.

 

Вся інформація, що надходить до диспетчерів, обробляється автоматично і передається на мобільний пристрій бригади швидкої допомоги. Крім того, паралельно обирається найкоротший маршрут руху санітарного автомобіля завдяки застосуванню GPS-навігації.

 

Це значно прискорює процес надання екстреної медичної допомоги, що особливо важливо в період пандемії, коли роботи у бригад «швидких» збільшилося в рази.

Процес формування служби розпочався з Рівного, райони приєднувалися поетапно.

Втім, до цього, серед іншого, зробили переадресацію всіх дзвінків з мобільних і стаціонарних телефонів:

завдяки чому додзвонювач тепер може телефонувати як із мобільного, та і зі стаціонарного телефону на 103, і незалежно від того, де він знаходиться, виклик надходить до диспетчера за єдиною юридичною адресою: місто Рівне, вулиця Котляревського, 5.

Якщо до створення єдиної служби у загальній структурі виїздів було тільки 50-60% екстрених, то зараз довели цей відсоток до 88-97% і по селу, і по місту внаслідок того, що на неекстрені виклики не виїжджають.

Тобто загальна кількість виїздів бригад екстреної медичної допомоги зменшилася на 50% і це – значна економія ресурсів. Усього в області було 15 виїзних бригад на 240 тисяч населення.

Зараз центр на Котляревського, 5 обслуговує всю Рівненську область, а це вже мільйон сто тисяч населення.

Працює дві диспетчерські – одна з прийому викликів (диспетчерська 103), де цілодобово працює п’ять постів і друга – евакуаторська. Там, також цілодобово, працює чотири пости. Саме евакуатори або диспетчери напрямку відправляють виїзні бригади на виклики, прийняті диспетчерами 103.

Відповідно до нормативів, прийом виклику диспетчером 103 має тривати 60 секунд.

 

За цей час він встигає записати привід, адресу і всі подробиці, що стосуються звернення.

Диспетчер напрямку за одну хвилину має підтвердити та проаналізувати виклик і визначити бригаду, яка надаватиме допомогу.

 - Завдяки тому, що зараз у нас все автоматизовано, диспетчер бачить на карті найближчу до місця виклику бригаду, якій і передає виклик. Через хвилину бригада має підтвердити його отримання. Евакуатор бачить, що виклик підтверджено, і чекає на виїзд бригади.

 

За дві хвилини бригада має виїхати на місце виклику – разом виходить шість хвилин. Це в ідеалі.

 

Втім, у період пандемії виїзд бригад трохи затримується, адже в нас дуже багато викликів до хворих із COVID-19 або з підозрою на коронавірусну хворобу, тому медики мають одягнути захисні костюми, а це фізично неможливо за дві хвилини. На майбутнє розробляємо механізми як одягатися на ходу, в салоні автомобіля.

 

Загалом норматив прибуття з моменту звернення хворого - 10 хвилин у місті й 20 хвилин по області. Але ці вимоги не завжди виконуються через низку не залежних від медиків екстерної служби причин, - — розповів старший фельдшер обласної диспетчерської служби Володимир Мартинчук.

Так,

у місті «швидка» може затримуватися через затори на дорогах у денний час, хоча вночі ми вкладаємося в нормативи.

 

В області головна причина затримки – жахливий стан сільських доріг, скаржаться медики.

І дуже прикро,

коли «швидку», яка їде на виклик, користуючись усіма можливими засобами сповіщення, не пропускають інші водії.

Усі диспетчери мають медичну освіту, завдяки чому можуть надавати повноцінні фахові консультації.

 - Тобто звернення, що стосуються підвищеної температури або тиску, переадресовуються сімейному лікарю. Якщо бачимо, що відправляти бригаду недоцільно, консультуємо хворих телефоном.

 

Тому всі наші диспетчери обов’язково повинні мати медичну освіту.

 

У складних випадках підключається старший лікар зміни, який також консультує пацієнтів протягом доби, - додав Олег Ушкевич.

Процес оптимізації надання екстреної медичної допомоги багатоплановий, наголошують фахівці. Наприклад, зараз виїзні бригади «швидкої» працюють за чіткими алгоритмами, розробленими Міністерством охорони здоров’я України, тому всі виклики розподіляються за категоріями.

За такого чіткого розподілу основна відповідальність покладається на диспетчера «швидкої», який має з’ясувати головну скаргу пацієнта або постраждалого (серед 33 основних, виділених МОЗ) і визначити найбільш важливі ключові завдання для виїзної бригади.

Найперше, що має з’ясувати диспетчер, чи є у пацієнта, до якого викликають швидку допомогу, свідомість і дихання, каже Олег Ушкевич:

- Загалом же екстреним вважається випадок, коли у людини фіксується втрата свідомості, судоми, раптовий розлад дихання, раптовий біль у грудній клітці, гострий біль у черевній порожнині, в попереку, порушення мовлення, слабкість у кінцівках, гіпо- та гіперглікемічна кома, термічний синдром, зовнішня кровотеча, блювання кров’ю, ознаки гострого отруєння, порушення перебігу вагітності (передчасні пологи, кровотеча), анафілактичні реакції, спричинені різними чинниками, в тому числі укусами комах, змій і тварин, всі види травматичних ушкоджень і так далі.

Коли диспетчер з приймання викликів з’ясовує, що в пацієнта немає свідомості та дихання, то він зобов’язаний розповісти додзвонювачу, яку домедичну допомогу можна надати потерпілому ще до приїзду бригади швидкої допомоги.

Наприклад, як забезпечити прохідність верхніх дихальних шляхів, як правильно проводити штучну вентиляцію легень, непрямий масаж серця, на що звертати увагу, а чого робити не потрібно.

У тих випадках, коли є безпосередня загроза для життя навколишніх, диспетчер напрямку спілкується з головним управлінням ДСНС України в Рівненській області й Головним управлінням Національної поліції, тоді на місце події виїжджають і їхні бригади.

Втім, нині найскладніше з пацієнтами із COVID-19. Адже для виїзду до таких пацієнтів прописані певні умови, зауважив Олег Ушкевич:

– Сталося так, що завершення створення єдиної ОДС збіглося з початком епідемії коронавірусної хвороби. Це надзвичайна ситуація, яка вимагає від нас покращення роботи служби екстреної медичної допомоги, зосередженості всіх зусиль, чіткості суворого дотримання карантинно-обмежувальних заходів.

Як зазначили у «швидкій», виїжджаючи до хворого із COVID-19, бригада має одягнути засоби індивідуального захисту, щоб не інфікуватися під час виконання завдання. Відповідно, збільшилася тривалість обслуговування одного виклику.

Адже додалися не тільки одягання і зняття засобів індивідуального захисту, а й обробка санітарного транспорту, а також експозиція – машина не може виїздити на інші виклики впродовж години після санобробки.

Додамо, що

з початку епідемії виїзні бригади Обласного центру екстреної медичної допомоги та медицини катастроф транспортували у стаціонарні заклади першої хвилі понад 5,5 тисячі пацієнтів.

Але прогноз на найближче майбутнє невтішний: у зв’язку зі зростанням кількості випадків захворювання на COVID-19 ця цифра також невпинно збільшуватиметься.

Наші новини у Тelegram. Номер Радіо ТРЕК у Viber: 063-73-4-106-4

Радіо Трек: НОВИНИ

Радіо ТРЕК у Telegram.
Viber: 063-734-106-4
Ліна Захарова

Ліна Захарова

Відкрити плей-лист

Втрачено документи на прізвище Григорчук

Поблизу Торгового Центру Чайка втрачені документи:  техпаспорт та посвідчення водія на ім'я Григорчук Петро. Прохання - повернути за винагороду.

Загублено ключ від авто Honda

Розшукують загублений ключ від авто Honda з чорним плетеним брелоком. Загубили його навпроти заправки «Олас», що на вулиці Льонокомбінатівській у Рівному. Прохання повернути за винагороду.  т. (067) 360 65 64

Портфель

В центрі Рівного – у критому ринку, загублено портфель з ноутбуком Samsung . Прохання повернути за винагороду. 

Більше оголошень