«План для водія +/- 1000 грн/день з маршрутки. Думаєте, це багато?», - інженер-далекобійник про секрети Рівного
Телефоном із литовського Шауляю
На один з ефірів міського голови – вони регулярно проходять на Радіо Трек – прийшло запитання.
Того разу на нього не вистачило часу. Однак, савтор формулював його так, що ми вирішили зателефонувати на вказаний номер самостійно. Відчувалося:
Людина, яка написала це запитання, має що сказати і розказати.
Ми не помилилися, на іншому кінці нам відповів Олександр, який свого часу кілька років пропрацював на маршрутах Рівного, а нині трудиться далекобійником у Європі:
– Так, три роки тому я ще працював на маршрутах по Рівному. Зараз тут далекобійником. Офіс компанії у Литві, але так – по всій Європі.
– Поїхали через гроші, напевно. Скільки платять там, скільки отримували в Рівному?
– Зараз тут нашим водіям в середньому платять 2000 євро. У Рівному ж на непоганому маршруті я отримував 700 грн день
– 20 000 грн на місяць?
– Ні, ми ж працювали три дні через три. Тобто загалом 15 днів на місяць… Це ж дуже важка робота: вставати треба о 4:30 ранку, поки доїдеш, поки медогляд. Працювати треба до ночі: до одинадцятої, до 11:30
Усі думають, що маршрутчики значно більше заробляють…
Водії – ні. Є кращі маршрути, там заробіток більший. Наприклад, 49-ий такий маршрут, там бувало й 1500 за день заробляли хлопці. Але знову ж і від сезону залежить, і від дня тижня. Та й це ми про найкращий маршрут говоримо. 39-ий, наприклад, теж рахується одним із кращих, але там заробіток був до 800 грн максимум.
– А як громадський транспорт організовано в Європі?
– Ну, от він тут всюди, де я бачу – громадський, не приватний.
– І вам це подобається?
– Так, я хоч і колишній маршрутник, але вважаю, що маршрутки по місту їздити не повинні. От зараз живу тут у Шяуляї, це Литва, місто зі 150 тис. населення: весь транспорт – комунальні автобуси. Дуже чіткий графік руху.
– Електронно все?
– Ні, паперові висять графіки руху. Дотримуються абсолютно – хвилина у хвилину. Уточню, що і пластикові теж бувають графіки. І програма є типу «Дозору», де видно рух всього транспорту.
– Уся оплата єдиним електронним квитком?
– Ні, тут не зовсім так. Переважно в Європі ти можеш і готівкою платити, й карткою на зразок проїзного. В Шяуляї, коли платиш готівкою, то вартість 1€.
Якщо ж карткою, то вартість 0.60€. Якщо друга поїздка протягом години після оплати першої, то вартість 0.30€, третя – безкоштовно. Правда на період пандемії оплату готівкою відмінили, але це через COVID.
– Що ще цікавого?
– Тут головне, що маршрути їхніх автобусів між собою майже не перетинаються. Лише на кількох зупинках, подібно до метро, щоб можна було зробити пересадку. І це дуже контрастує з тим, що робиться у нас в Рівному. У нас на дорогах – хаос.
– Проясніть, будь ласка
– У нас дуже багато маршрутів, які дублюють одне одного. Візьміть 61, 39, 45, 65: по всій дорозі від ЦУМу до Ювілейного вони йдуть разом, влаштовують перегони між собою…
– Війни перевізників...
– Ну, не війни, але ситуація нездорова і таких дублювань по різних напрямках у Рівному дуже багато. Тому, якби мене запитали, я б порадив у першу чергу розібратися саме з цим: розвести маршрути так, щоб вони одне одного не дублювали.
– А може вимагати, щоби власники маршрутів почали замінювати маршрутні таксі на автобуси?
– Це – неможливо. Точніше, не уявляю, як вони це зроблять. Просто порахуйте: хай з однієї маршрутки в день власник отримує 1000 грн. При вартості нового автобуса в $50-60 тисяч порахуйте, скільки часу треба, щоб його "відбити"...
Це щоб рівняни не плекали ілюзій на рахунок оновлення парку. Жоден перевізник на це не погодиться, я так думаю.
– Це певно треба, щоб їх – нові автобуси – купувало місто
– Напевно, але рухатися треба саме в цьому напрямку. І от ще мені подобається в Шяуляї. Тут всі пільговики мають картки, вартість яких їм відшкодовує місто.
Не знаю точно, як це працює, але переконаний, що якби Рівне взяло і просто перебрало чи скопіювало під себе організацію громадського транспорту Шяуляю, це було б дуже корисно для всіх нас.
– А скільки отримує водій комунального автобуса в Шяуляї?...
– 1300 євро. Нам до такого далеко, але треба до чогось подібного йти, бо робота водія дуже непроста й от ці «наїзди», які я часто бачу в інтернеті на водіїв маршруток наших, я проти них.
Справа в тому, що люди бачать лише один якийсь бік медалі.
В маршрутці водій має і квитки продавати, і правильно здачу давати, і пільговиків контролювати, і нікого не забувати, і рух забезпечувати, і пасажирів ублажати, і прибирати за ними і блювотиння, і не хочу навіть говорити що.
І все це за гроші, за які ніхто інший працювати не погодиться.
– До речі, а скільки коштує зараз «отримати маршрут у Рівному»?
– Не будемо казати про «зараз», але раніше була такса – 2000 грн/міс. Це для проходження тендеру без проблем.
Але там була певна залежність, бо є в Рівному маршрути дуже важко окупні. Зараз, під час пандемії, я взагалі не знаю, як вони виживають, тому й переконаний, що місто має переходити на модель виключно комунального транспорту.
Ну, це моє таке бачення.
До речі, як ми з’ясували, Олександр не просто водій зі стажем, але й має і профільну вищу освіту, яку отримав у НУВГП : «Автомобілі й автомобільне господарство»
P.S.
До речі, Рівне не має міста-побратима у рідній нам Литві.
Можливо, з легкої руки Олександра ми звернемо увагу на прекрасне місто Шяуляй?
Наші новини у Telegram. Номер Радіо ТРЕК у Viber: 063-73-4-106-4
Радіо Трек: НОВИНИ